Modulets indhold, forløb og pædagogik
At introducere almene patologiske begreber for den studerende.
Endvidere at give den studerende dybdegående undervisning i de
cellulære processer der fører til tilstande med cancer,
atherosclerose, inflammation og ødemer.
Læringsmål
Viden
Almen patologi
- Kunne definere almene begreber som: Dysplasi, metaplasi,
carcinoma in situ, invasiv vækst, metastasering, iskæmi,
infarkt, ødem, inflammation, traume, regeneration
Sygdomspatogenese
- Redegøre for de cellulære og molekylære processer der fører til
udvikling af cancer, atherosclerose, inflammation og ødemer,
samt relatere disse ændringer til den patologiske udvikling af
disse sygdomstilstande
Cancerbiologi
- Kende til teorier for cancerudvikling
- Redegøre for hvorledes tidlige stadier af sygdommen kan
identificeres, og hvordan dette kan benyttes i
screeningsstrategier
- Demonstrere forståelse af principperne bag cancer
terapi
Aterosclerose
- Kende til risikofaktorer for udvikling af åreforkalkning
- Kunne beskrive de underliggende fænomener der fører til
ateromdannelse på lysmikroskopisk niveau med inddragelse af
relevante celletyper
- Kende til thrombogenese ud fra tilstedeværende
plaquedannelse
- Kunne beskrive de molekylære og cellulære processer der følger
efter infarktdannelse, og kunne angive molekylære begivenheder
ved reperfusion
Inflammation
- Redegøre for inflammationsprocessen på histologisk niveau med
inddragelse af relevante celletyper
- Beskrive ødemdannelse,
- Redegøre for forskellige ødemers forekomst med inddragelse af
deres patogenese betinget af ændringer i legemets væskebalance
og cirkulation, samt eventuel tilstedeværelse af
infektion.
Klinisk relateret undervisning
- Den studerende modtager undervisning på patologisk afdeling:
Der demonstreres præparater fra cancer- og
aterosclerose-cases.
- Den studerende møder cancerpatienter og lærer om de uspecifikke
og specifikke symptomer på cancersygdom
- Den studerende modtager kommunikationstræning i at overbringe
dårlige og ubærlige diagnoser
Farmakologi
- Kunne inddele og beskrive virkningsmekanismerne for de hyppigst
anvendte kemoterapeutika
- Kende til non-farmakologisk (kirurgi og stråler) behandling af
cancertilstande
Statistik, folkesundhed og evidens-baseret medicin
- Have epidemiologisk viden om cancerincidens
- Kende til principperne for forebyggelse af cancer ved personlig
og arbejdsmæssig miljøsanering
Ressourcemanagement, organisation og sundhedsøkonomi
- Gøre rede for omfang og organisation af palliativ behandling i
Danmark
- Beskrive hvordan politiske beslutninger influerer på
kræftbehandling
Færdigheder
- Man opnår færdigheder indenfor de almene patologiske fænomener
og kan anvende forståelsen af disse i fremtidige kurser der
inddrager sygdomstilstande
Kompetencer
- Efter dette modul kan man inddrage kendskabet til de almene
patologiske fænomener i sin forståelse af, hvordan sygdomsprocesser
kan opstå og videreudvikles til alvorlige tilstande.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Indstilling til eksamen forudsætter godkendt
portfolio.
Prøver
Prøvens navn | Almen patologi |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 8 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.