Modulets indhold, forløb og pædagogik
At lære den studerende om barnets udvikling gennem hele
graviditeten og de første leveår.
Læringsmål
Viden
Anatomi og fysiologi
- Beskrive graviditetens anatomi og fysiologi
- Beskrive den føtale vækst og organernes udvikling i alle
trimestre
- Demonstrere viden om hvordan intrauterin vækst kan påvirkes
negativt
- Beskrive fødslens faser og kort angive muligheder for
farmakologisk intervention
- Beskrive de perinatale ændringer for mor og barn
- Have viden om barnets påvirkning og mulige konsekvenser af
prematur fødsel
- Redegøre for mammas makro- og mikroskopiske anatomi
- Beskrive de histologiske og fysiologiske forandringer mamma
undergår i forbindelse med graviditeten og
klimakteriet
Basal obstetrik
- Have kendskab til svangrekontrol og kende til de undersøgelser
den gravide tilbydes
- Beskrive hvorledes risiko-graviditeter kan identificeres
- Beskrive hvordan alkohol og stofmisbrug under graviditeten kan
påvirke barnet
- Redegøre for fordele og ulemper for mor og barn ved amning
og modermælkserstatning
- Have viden om brystbetændelse
- Beskrive nogle almindeligt forekommende medfødte
misdannelser
- Gøre rede for betydningen af fødselssted
Almen pædiatri
- Have viden om den postnatale observation og behandling af mor
og barn
- Have overordnet viden om barnets udvikling i løbet af det
første leveår
- Beskrive barnevæksten og dens fysiologi, inklusive pubertetens
hormonelle forandringer
- Beskrive screeningsundersøgelser i barnealderen
- Gøre rede for faktorer i børns trivsel
Statistik, folkesundhed og evidens-baseret medicin
- Demonstrere forståelse for børnemorbiditet og mortalitet og
indflydelsen på familie og samfund
- Demonstrere viden om amning og hvorvidt amning bør promoveres
af sundhedspersonale
- Have viden om de mest almindelige årsager til børnesygdomme og
kende til mulighederne for forebyggelse af disse gennem
vaccinationsprogrammer
Ressourcemanagement, organisation og sundhedsøkonomi
- Have viden om jordemoderens roller
- Kunne beskrive lovgivning relateret til børns trivsel
- Have kendskab til principper for kvalitetssikring og
patientsikkerhed
Videnskabsteori og etik
- Kunne beskrive hvordan synet på graviditet og fødsel har
udviklet sig
- Kunne beskrive spektret af syn på graviditet og fødsel
- Kunne demonstrere en forståelse for etiske problemstillinger
især i forhold til sammenspillet mellem forældre og
børn
Færdigheder
- Den studerende opnår betydelig viden om graviditeten og barnets
udvikling i de tidlige leveår både fra et biologisk og et
samfundsmedicinsk perspektiv
- Den studerende lærer at inddrage personlige, intime detaljer i
kommunikationen med en patient
Kliniske færdigheder
- Kunne foretage en gynækologisk undersøgelse på en
fantomdukke
- Undersøgelse af mamma på fantom og patient
- Have stiftet bekendtskab med svangrekontrol i praksis og have
deltaget i superviseret praktisk undersøgelse af den svangre
kvinde
- Kommunikation med den svangre
- Kunne tale om intime problemer i relation til seksualitet
- Kunne foretage superviseret undersøgelse af et barn med det
primære formål at vurdere barnets somatiske udvikling og
almene trivsel
Kompetencer
Efter dette modul har man opnået indsigt i graviditetens biologi
og de sociale forhold der omgiver den. Den studerende vil også
kunne forholde sig til barnets tidlige opvækst fra et biologisk og
et socialt perspektiv.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Indstilling til eksamen forudsætter godkendt
portfolio.
Prøver
Prøvens navn | Barnets vækst |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 8 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.