Modulets indhold, forløb og pædagogik
At introducere til selvstændigt akademisk arbejde, og at
sammenkoble faglig medicinsk viden med samfundsmæssige
problemstillinger.
Læringsmål
Viden
Folkesundhed og evidens-baseret medicin
- Kende til vigtigheden af et folkesundhedsperspektiv inden for
lægevidenskab
- Beskrive basale demografiske og sundhedsmæssige forhold i
udviklingslande i forhold til industrialiserede lande
- Definere forskellige teorier inden for sundhedsopfattelse og
sundhedspsykologi
- Beskrive epidemiologien for fedme, rygning, alkoholindtagelse
og stress
- Redegøre for hvilken betydning disse faktorer har på
folkesundheden
- Forstå hvordan den individuelle livsstil påvirkes af sociale og
miljømæssige forhold
- Have viden om hvordan sociale forhold kan påvirke udviklingen
af fedme
- Beskrive normalitetsbegreber
- Redegøre for forskellige sundhedsfremmende tiltag
- Have viden om social ulighed i Danmark
- Kunne redegøre for mulige årsager til social ulighed i
sundhedssektoren
- Demonstrere forståelse af rationale bag og principperne for
kvalitativ forskning
- Definere begrebet ”Kvalitet” i sundhedsvæsenets kontekst
- Have viden om sundhedsstyrelsens og sundhedsministeriets rolle
for kvalitetskontrol og kvalitetsforbedring i
sundhedsvæsenet
Ressourcemanagement, organisation og sundhedsøkonomi
- Forklare den grundlæggende organisation af
sundhedssystemet
- Beskrive den interdisciplinære tilgang til behandling af
kronisk sygdom
- Beskrive organisationen af den primære sundhedssektor i Danmark
og beskrive hvordan forskellige faggrupper kan inddrages ved
behandling af kronisk sygdom
- Beskrive sundhedssystemets ressourcer i plejen af
handicappede
- Give eksempler på værdien af interdisciplinært samarbejde i
sundhedssystemet
Akademiske kompetencer
- Gøre rede for de vigtigste typer af undersøgelser inden for
medicinsk forskning
- Gøre rede for korrekt brug af referencer i et videnskabeligt
arbejde
- Reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på
eventuelle gruppekonflikter
- Redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde
Færdigheder
- Anvende bibliografiske databaser til informationssøgning
- Analysere behov for organisering af individuelt arbejde og
samarbejde i grupper med henblik på at identificere stærke og
svage sider
- Analysere og vurdere egen studieindsats og læring med henblik
på at identificere stærke og svage sider
Kompetencer
- Efter dette modul kan man opstille videnskabelige hypoteser og
vurdere deres gyldighed
- Man kan indgå i et projektforløb og reflektere over egen læring
og betydningen af vidensdeling samt metoder til projektstyring
- Kan læse og forstå opbygningen og intentionen bag flertallet af
videnskabelige artikler
- Kan både arbejde selvstændigt og samarbejde i grupper om en
faglig opgave
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Teoretisk projekt: Folkesundhed |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 6 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.