I dette fag præsenteres de relevante teorier og metoder, og deltagerne gennemfører en analyse af egen organisation som forandringskontekst.
Deltagerne skal arbejde med egen stil og præferencer som forandringsagent og læringsskaber. De skal udarbejde og gennemføre et personligt udviklingsprojekt, hvor der vil være løbende refleksion på seminarerne over erfaringerne med omsætning af disse tiltag i egen praksis.
Udbytte:
Faget viderefører teorier og metoder fra de to foregående fag. Det
sætter fokus på it-forandringsagentens egen rolle og stil i forhold
til egne opgaver, rammer, muligheder og udfordringer. Målet er at
understøtte deltagerne i at skabe en integreret, personlig stil som
forandringsagent og læringsskaber i egen organisation i forhold til
eksisterende og nye opgaver.
Gennem faget skal deltagerne opnå viden om teorier, metoder, teknikker og værktøjer inden for følgende områder:
Deltagerne skal kunne forholde sig kritisk og refleksivt i forhold til de teoretiske emner.
Deltagerne skal kunne anvende teorier, metoder og modeller fra ovennævnte områder til at identificere og analysere rollen som forandringsagent og læringsskaber, analysere udviklingspotentialer i disse roller og tilrettelægge et personligt udviklingsprojekt.
Konkret forventes det, at deltagerne efter gennemførelse af faget er i stand til at:
Deltagerne skal efter at have gennemført faget være i stand til at udvikle egen stil og præferencer som forandringsagent og læringsskaber. De skal kunne argumentere for relevansen af de valgte teorier, metoder og modeller samt for det udarbejdede løsningsforslag. Desuden skal de kunne reflektere over betydningen for den sammenhæng, løsningen indgår i. Deltagerne skal således være i stand til at:
I løbet af enkeltfaget skal deltagerne præsentere og redegøre for egne overvejelser, egen forandringspraksis og it-organisation. De modtager faglig vejledning samt deltager i mindre gruppearbejder med henblik på udvikling af kompetencer til at agere i it-forandringer, skabe læring og udvikle en personlig stil som forandringsleder.
Prøvens navn | It-forandringsagenten |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Faget afsluttes med en individuel mundtlig prøve med ekstern
censur. Der gives karakter efter 7-trins skalaen.
Eksamen tager udgangspunkt i deltagerens projektrapport og mundtlige præsentation samt dialog med eksaminator og censor på baggrund af fagets læringsmål. Deltagerne skal demonstrere evnen til at identificere og analysere forskellige typer udvalgte udfordringer og forandringsprocesser, kunne reflektere over egen praksis ud fra et forandringsagentperspektiv og komme med forskellige løsnings- og handlemuligheder i relation til en organisatorisk kontekst med et eller flere it-forandringsprojekter/udviklingsopgaver. Deltagerne skal fremkomme med overvejelser om og konkretisering af egen kompetenceudvikling, udvikling af eget repertoire og personlige stil som forandringsagent og læringsskaber. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | The IT Change Agent - the Profile as a Change Agent |
Modulkode | MAITOITF319 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår og Efterår
Nærmere oplysning om starttid: https://www.master-it-vest.dk/fagpakker/organisation.html |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |