Forretningsmodeller

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet tager udgangspunkt i repræsentations- og kommunikationsteori og bruger empirien omkring business models som indgangsvinkel til rapportering og kommunikation med virksomhedens interne og eksterne interessenter.

Læringsmål

Viden

-demonstrere kendskab til teorier, herunder, repræsentation, kommunikation og transaktionsomkostningsteori

-demonstrere kendskab til Business models og deres rolle i virksomhedsforståelse

-demonstrere kendskab til nødvendigheden af strategisk rapportering omkring virksomhedens ’Business model’ for forståelsen af virksomhedens virke, især over for kapitalmarkedet

-demonstrere kendskab til effekterne af fyldestgørende information og gennemsigtighed

Færdigheder

-identificere og rapportere omkring virksomhedens ’value drivers’

-analysere virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser og derfra identificere de centrale nøgletal for værdiskabelse gennem modellen strategisk-system vurdering af organisationer

-analysere hvordan konkrete virksomheder kan belyse de mest centrale aspekter af deres virke gennem en sådan udvidet rapportering med udgangspunkt i business model begreberne

-identificere hvilken type strategisk rapportering der er bedst egnet til den enkelte virksomhed

Kompetencer

-udvikle en strategisk rapportering for en virksomhed fra bunden med udgangspunkt i dens business model

-kommunikere omkring virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser på en troværdig og fyldestgørende måde

-skabe gennemsigtighed for interne og eksterne interessenter og dermed minimere informationsrisiko som følge af informations asymmetri

Undervisningsform

Modulet er baseret på forelæsninger, og der anvendes summemøder, gruppediskussioner og plenumdiskussioner i undervisningen. Der må også påregnes oplæg i plenum, ligesom der forudsættes aktiv deltagelse i løsningen af semestrets undervisningscases. Enkelte lektioner er studenterdrevne.

Omfang og forventet arbejdsindsats

5 ECTS

Eksamen

Prøver

Prøvens navnForretningsmodeller
Prøveform
Mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelBusiness models
ModulkodeKAØKO201636
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Erhvervsøkonomi
InstitutInstitut for Økonomi og Ledelse
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet