Modulet omhandler oplevelsesdesigns praktiske virkelighed.
Modulets hovedkomponent er et 3-4 måneders praksisorienteret
forløb, hvor den studerende i en relevant virksomhed, organisation
eller institution indgår i samarbejde om at producere et konkret
it-baseret oplevelsesprodukt eller delelement af et it-baseret
oplevelsesprodukt på baggrund af analyser af behov og muligheder,
og hvor den studerende oparbejder en bevidsthed om og indsigt i den
konkrete arbejdsvirkelighed, som uddannelsen er rettet mod.
Arbejdsforløbet og produktet belyses i den studerendes rapport
teoretisk og metodisk ud fra kandidatuddannelsens samlede
faglighed.
Som en del af det praksisorienterede forløb forudsættes det, at den studerende foretager et interview med virksomheden, organisationen eller institutionen hvori forløbet foregår. Interviewet skal belyse virksomhedens, organisationens eller institutionens behov for den studerendes viden, kompetencer og færdigheder. Interviewet er bilag til den studerendes skriftlige arbejde, men indgår i øvrigt heri i en behandlet, kort sammenfattet form.
Der kan i særlige tilfælde af studienævnet gives tilladelse til, at det praksisorienterede projektet ikke udarbejdes i en virksomhed eller organisation, men på universitetet i forhold til en konstrueret case rettet mod udfoldelsen af oplevelsesdesign i praksis.
I tilknytning til modulet udbydes:
Der tildeles en vejleder, og undervisningen organiseres som et praksisorienteret forløb i en virksomhed eller organisation.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
Prøvens navn | Oplevelsesdesign i praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og censor med
udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre, samt i et konkret digitalt oplevelsesprodukt/-koncept udarbejdet i forbindelse med praktikforløbet. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør grundlaget for eksamination og bedømmelse. Der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten inklusive konceptvisualiseringer og den mundtlige præstation. Litteraturgrundlag: Minimum 500 standardsider vejledergodkendt, selvvalgt litteratur i tilknytning til projektet. Sidetal: Projektrapporten skal minimum være på 15 sider og maximum 20 sider pr. studerende (dog maximum 30 sider ved individuel studerende). Normeret prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Sprog: Projektrapporten kan efter studienævnets godkendelse udarbejdes på et fremmedsprog |
ECTS | 25 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | IT-based Experience Design in Practice |
Modulkode | KAOPL20196 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
9. semester |
ECTS | 25 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |