Konsulentrollen i praksis

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

"Konsulentrollen i praksis” er en serie workshops, der sigter mod at kvalificere de studerende til at kunne påtage sig konsulentrollen ifm. løsning af en konkret opgave. Det drejer sig i dette tilfælde om at bistå eksterne rekvirenter med at iværksætte kollegial supervision på arbejdspladsen. Studerende i konsulentrollen får således mulighed for at arbejde med en autentisk praksis.

  • I workshoppen indgår undervisning i supervision, træning i praksis samt forberedelse af en temadag/introduktion, de studerende skal afholde med rekvirenten. Derudover indeholder forløbet konsulenttræning mhp. at være facilitatorer og sparringspartnere for deltagernes egen proces.
  • Konsulentopgaven, som de studerende skal varetage to og to består af undervisning i form af en introduktion til kollegial supervision på 3 timer og 2 træningssessioner á 3 timer til hver af de deltagende grupper/teams. I træningen skal studenterkonsulenterne hjælpe deltagerne med at give og modtage kollegial supervision og med at give konstruktiv feedback til hinanden – begge dele efter et dialogisk koncept.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af

  • Teorier og metoder af særlig relevans for Konsulentrollen i praksis' emneområde
  • Videnskabelige problemstillinger inden for Konsulentrollen i praksis' emneområde

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i

  • at udvælge relevante videnskabelige metoder og redskaber inden for Konsulentrollen i praksis' område
  • at kunne vurdere og vælge mellem relevante videnskabelige teorier, metoder, redskaber og på baggrund heraf at diskutere analyse- og/eller løsningsmodeller inden for Konsulentrollen i praksis' emneområde.

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til

  • at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden til forståelse og løsning af Konsulentrollen i praksis' problemstillinger.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnKonsulentrollen i praksis
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven kan bestås ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i undervisningen, herunder fremmøde, indløsning af opgaver og deltagelse i øvelser.

Reeksamen:
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige del af opgavebesvarelsen må højst være på 8 sider og udarbejdes individuelt.
Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Valgfagsbeskrivelser opdateres løbende på studiets hjemmeside: https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/

Permalink Print

Organisation

StudienævnStudienævn for Kommunikation og Digitale Medier
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske Fakultet

Søg i modulbasen

View all fonts in this project