Modulets indhold, forløb og pædagogik
I dette kursus bruger vi blokprogrammering som en tilgang til at
lære om nøglebegreber og praksis fra computational tænkning. Kurset
er en mulighed for studerende at opgradere deres grundlæggende
computerfærdigheder og forberede sig på en fremtid, hvor vi alle
har brug for at kunne omdanne vores ideer til digital form og
evaluere og vurdere digitale kreationer som påvirker vores
akademiske område.
Ingen forudgående programmeringserfaring er nødvendig for at
deltage i dette kursus.
Efter dette kursus vil den studerende være i stand til at udtrykke
egne ideer gennem blokprogrammering; være i stand til at reflektere
kritisk på brugen af computationalløsninger og kommunikere om
beregningsmæssige produkter i tværfaglige sammenhænge.
Computational tænkning handler om at skabe, løse problemer, designe
systemer og forstå menneskelig adfærd ved at trække på
grundlæggende computervidenskabelige begreber, praksis og
perspektiver. Det handler om at dekonstruere komplekse problemer og
producere løsninger, der kan behandles af både mennesker og
computere.
Kurset skal hjælpe de studerende med at udvikle en
beregningsmæssigt tankegang og få nye perspektiver på den
teknologiske verden omkring dem, herunder hvordan computation kan
bruges som et middel til at udtrykke sig, skabe forbindelser til
andre og stille spørgsmål om verden.
Vi bruger problemorienterede projekter og block programmering for
at engagere sig i et sæt af computation begreber, der er fælles i
programmeringssprog; sekvens, sløjfer, parallelisme, begivenheder,
conditionals, operatører og data. I projekterne lærer vi om og
deltager i fire vigtige computational metoder til udvikling af
interaktive medier: eksperimentering / iterering, testning /
debugging, genbrug / remixing og abstraktion / modularisering. De
begreber og praksis, der læres gennem dette kursus, overføres til
andre programmerings- og ikke-programmeringsmæssige sammenhænge og
vil forberede de studerende til at gøre brug af programmering og
Computational tænkning til at innovere og forny inden for deres
faglige område.
Gennem veksling mellem teori og praksis får de studernede
kompetencer til at arbejde med og håndtere potentialer og
muligheder samt de etiske dilemmaer, begrænsninger og udfordringer
ved at anvende computational løsninger i problemstillinger.
De studerende vil udvikle en reflekterende, kritisk og forsætlig
tænkning omkring at skabe med computation og være i stand til at
identificere konkrete designmuligheder og problemer med hensyn til
computational tænkning og praksis.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse
af
- Teorier og metoder af særlig relevans for Computationel
tænknings emneområde
- Videnskabelige problemstillinger inden for Computationel
tænknings emneområde
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
- at udvælge relevante videnskabelige metoder og redskaber inden
for Computationel tænknings område
- at kunne vurdere og vælge mellem relevante videnskabelige
teorier, metoder, redskaber og på baggrund heraf at diskutere
analyse- og/eller løsningsmodeller inden for Computationel
tænknings emneområde.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
- at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden til
forståelse og løsning af Computationel tænknings
problemstillinger.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Computationel tænkning: Lær at forstå og bruge computere
kreativt |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven kan bestås ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i
undervisningen, herunder fremmøde, indløsning af opgaver og
deltagelse i øvelser.
Reeksamen:
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 8 sider og udarbejdes
individuelt.
Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator
bedømmer til ikke bestået bedømmes opgaven tillige af intern
censor. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Valgfagsbeskrivelser opdateres løbende på studiets hjemmeside:
https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/