Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Det er en forudsætning for deltagelse i modulet, at alle
forudgående moduler på uddannelsen er bestået.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kandidatspecialet skal dokumentere kompetence til at arbejde med
videnskabelige teorier og metoder inden for et afgrænset emne
byggende på centrale områder indenfor innovation og
videnøkonomi.
Specialet kan behandle teoretisk-praktiske problemstillinger,
f.eks. i et samarbejde med en virksomhed eller organisation eller
rene teoretisk-metodiske problemstillinger. Emnet, der godkendes af
studienævnet, skal have en kompleksitet og et omfang, så det kan
gennemføres i løbet af et semester.
Læringsmål
Viden
- om relevante empiriske og/eller teoretiske problemer indenfor
studiet kerneområder.
- om metoder og teorier til at analysere problemer indenfor
studiets kerneområder.
Færdigheder
- til at identificere og definere et relevant forskningsspørgsmål
samt udføre en videnskabelig analyse indenfor et eller flere af
studiets kerneområder.
- til at anvende relevante teorier på indsigtsfuld vis og kritisk
reflektere på de anvendte teorier, metoder og det empiriske
materiale, der ligger til grund for analysen.
- til at analysere og kritisk vurdere relevante eksisterende
tilgange, koncepter og forskning relateret til specialets
emne.
- til at reflektere omkring alternative teoretiske og metodiske
analytiske tilgange af relevans for specialets emne.
- til at konstruere strategier for løsninger relateret til det
valgte forskningsspørgsmål.
- til at evaluere og diskutere implikationerne.
- til at udføre en skriftlig og mundtlig afrapportering af
forskningsspørgsmål, metode, analyse og konklusioner på akademisk
niveau.
Kompetencer
- til at initiere, udføre og afslutte problemorienteret
forskning.
- til at koordinere egne ressourcer til løsning af komplicerede
tværfaglige problemer.
- til at tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering.
- til at lede kompliceret forskning og udvikle nødvendige
løsninger på de faglige problemer, der må opstå.
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde.
Omfang og forventet arbejdsindsats
30 ECTS.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Master thesis |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |