Modulet omhandler brug af it i skolen, herunder anvendelse, analyse og design af læringsteknologier, analyse og udvikling af elevers og læreres it-kompetencer, design og vurdering af digitale læringsmiljøer og læremidler. Dette omfatter analyser af, hvordan it påvirker de enkelte fag, almendidaktiske problemstillinger og skolen som organisation. Faget kan være en del af specialiseringen i ’It skole og fag’.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om:
Teoretiske rammer der beskriver brug af it i skolekontekster
Organisatoriske og almendidaktiske problemstillinger, der vedrører brug af it på grundskoler
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i:
at formidle og diskutere faglige problemstillinger og løsningsmodeller, der knytter sig til it skole og fag.
at anvende og beskrive faglige læringsapplikationer og værktøjsprogrammer.
at designe og analysere digitale læringsmiljøer og læremidler
at opstille og vurdere eksempler på kompetence og curriculumbeskrivelser der involverer elevers brug af it
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i:
at formidle og diskutere faglige problemstillinger og løsningsmodeller, der knytter sig til it skole og fag.
at anvende og beskrive faglige læringsapplikationer og værktøjsprogrammer.
at designe og analysere digitale læringsmiljøer og læremidler
at opstille og vurdere eksempler på kompetence og curriculumbeskrivelser der involverer elevers brug af it
Prøvens navn | It, skole og fag (Specialiserings- og Valgfag) |
Prøveform | Skriftlig
Den studerende skal vælge
a)udarbejdelse af skriftlig fremstilling inden for et emne, der omfatter den udbudte undervisning i relation til modulet. Emnet aftales på forhånd mellem den af studienævnet udpegede fagansvarlige og den/de studerende. Sidetal pr studerende 10-12 sider ved flere studerende mindst 2 og højst 3 sider mere pr. ekstra studerende (dvs ved to studerende 12- 15 sider, ved tre studerende 14-18 sider osv.) eller: b)Modulet kan afløses gennem mindst 80% tilfredsstillende aktiv deltagelse. Modulets undervisningsplan, som placeres på uddannelsens læringsplatform før modulets start, skal specificere hvilke og hvor mange aktiviteter som tilfredsstillende aktiv deltagelse omfatter. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | IT, school and subjects - Specialisation and elective module |
Modulkode | KAIIOL20177 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |