Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Den studerende skal have bestået alle moduler på de tidligere
semestre med mindst 02.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kandidatafhandlingen skal dokumentere kompetence til at arbejde
med videnskabelige teorier og metoder inden for et afgrænset emne
byggende på centrale områder inden for international marketing.
Afhandlingen kan behandle teoretisk-praktiske problemstillinger,
f.eks. i samarbejde med en virksomhed eller organisation, eller
rene teoretiskmetodiske problemstillinger. Emnet, der godkendes af
Studienævnet for Erhvervsøkonomi, skal have en kompleksitet og et
omfang, der gør det muligt at gennemføre på et semester.
Fagindhold og sammenhæng med øvrige moduler/semestre:
- Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende.
- Besvarelsen er afgrænset, således at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen.
- Der er konsistens mellem problemformulering, afgrænsning,
disposition, analyse og konklusion, således at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen.
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår).
- Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår) samt vurderer deres
anvendelighed for besvarelsen af problemformuleringen.
- Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og
empiri indgår i samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen. (Gælder empiriske afhandlinger).
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion.
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på området.
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt.
empiri.
- Afhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets
kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til
andre lignende situationer uden for den aktuelle
kontekst.
Kandidatafhandlingen skal dokumentere viden, færdigheder og
kompetencer til at anvende videnskabelige teorier og metoder under
arbejdet med et fagligt afgrænset emne.
Læringsmål
Viden
- Identificere videnskabelige problemstillinger inden for
feltet.
- Reflektere over problemstillinger relateret til international
marketing på et videnskabeligt grundlag.
Færdigheder
- Anvende teorier om international marketing på konkrete
problemstillinger, enten fra et empirisk eller teoretisk
udgangspunkt.
- Udvælge relevant teori, metode og redskaber og på et
videnskabeligt grundlag opstille løsningsmodeller.
- Analysere problemstillinger relevante for medarbejdere og
ledelse.
- Formidle forskningsbaseret viden.
- Diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger
med både fagfæller og ikkespecialister.
Kompetencer
- Styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse,
uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
- Planlægge og udvikle udviklingsprojekter inden for
international marketing.
- Foretage vurderinger og træffe valg i en kompleks
sammenhæng.
- Selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt
samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
- Argumentere på et videnskabeligt grundlag.
- Selvstændigt tage ansvar for egen faglige udvikling og
specialisering.
Undervisningsform
Arbejdet med kandidatafhandlingen, herunder problemformulering,
metodevalg og litteratursøgning, foretages selvstændigt af den
studerende. Problemformuleringen bør dog godkendes af vejleder.
Arbejdet kan foregå individuelt eller i grupper.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kandidatafhandling |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |