Forskningsmetode

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med modulet er at give den studerende viden om samt færdigheder og kompetencer i anvendelse af videregående metoder af relevans for analyse af samspillet mellem viden, innovation og entrepreneurship.

Modulet udvider de studerendes værktøjskasse indenfor kvalitative metode og interviewteknik.

Læringsmål

Viden

  • om og forståelse af kvalitativt forskningsdesign som metodisk tilgang.
  • om hvordan et interview tilrettelægges og gennemføres professionelt.
  • om bagvedliggende antagelser for interviewsituationen og betydningen af interviewerens rolle i forskellige interviewsammenhænge.
  • om de grundlæggende trin fra rent kvalitativt data til anvendelse af datakategorier og højere-ordens begreber og konstruktioner.

Færdigheder

  • til at anvende denne viden til at udarbejde relevant kvalitativt forskningsdesigns.

Kompetencer

  • til at planlægge og gennemføre interviews med henblik på indsamling af kvalitative data.

Undervisningsform

Forelæsninger, øvelsesgange og skriftlig hjemmeopgave.

Omfang og forventet arbejdsindsats

5 ECTS.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnForskningsmetode
Prøveform
Mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierKarakteren 12 gives for den fremragende præstation, der i forhold til ovenstående kompetence- og læringsmål demonstrerer en omfattende og reflekterende opfyldelse af modulets målsætninger, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Karakteren 02 gives for den minimale acceptable grad af opfyldelse af de ovenstående kompetence- og læringsmål.

Fakta om modulet

Engelsk titelResearch Methods
ModulkodeKAEØK20174
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Erhvervsøkonomi
InstitutInstitut for Økonomi og Ledelse
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet