Indhold: Kurset giver deltagerne en indføring i GIS som kvantitativt analyseredskab, herunder statistisk beskrivelse og analyse. Endvidere præsenteres de studerende for en gennemgang af eksisterende, offentligt tilgængelige datakilder samt databanker med særlig samfundsvidenskabelig interesse, herunder deres brug i relation til GIS. Endelig diskuteres fordele og ulemper, samt manipulerende elementer ved forskellige udformninger af kortfremstillinger.
Mål: Kurset har til formål at give de studerende en indføring i og et basalt kendskab til analysen af kvantitative data gennem brugen af GIS, herunder brugen af GIS i relation til brugen af andre samfundsvidenskabelige metoder: hvilke styrker og svagheder har GIS, og hvordan kan forskellige metoder kombineres? Kurset skal endvidere sikre, at de studerende er i stand til kritisk at forholde sig til datakilder og deres anvendelsesmuligheder, samt anvendelsen af registre og anden form for eksisterende data.
Gennemførelsen af modulet skal give de studerende følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Kurset foregår som blanding af øvelser og enkelte forelæsninger.
Prøvens navn | Metode I |
Prøveform | Skriftlig
Skriftlig ugeeksamen, med udgangspunkt i kursuspensum, som bedømmes
efter gældende karakterskala med intern censur. Eksamen afholdes i
samme uge og med samme afleveringstidspunkt som eksamen i Modul 1,
og der stilles en opgave, der tematisk berører samme tema som
eksamensopgaven i Modul 1. Reeksamen har en varighed af 3,5 dage,
såfremt denne alene vedrører modul 2. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Method I |
Modulkode | KABBB20172 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig | |
Censornorm | Intern censur |
Studienævn | Studienævn for Byggeri, By og Miljø |
Institut | Institut for Byggeri, By og Miljø |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |