Business Models

2019/2020

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Det er en fordel at have grundlæggende kendskab til strategi og strategisk styring, men ingen forudsætning.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Målet med dette modul er at koble strategiske økonomistyringsinformationer til et kommunikations- og rapporteringsperspektiv.

Modulet tager udgangspunkt i de senere års mangfoldighed i supplerende rapportering og belyser den interne og eksterne anvendelse af strategiske informationer.

Modulet tager udgangspunkt i repræsentations- og kommunikationsteori og bruger empirien omkring business models som indgangsvinkel til rapportering og kommunikation med virksomhedens interne og eksterne interessenter.

Læringsmål

Viden

Det er målet, at den studerende efter modulet har:

- kendskab til teorier, herunder, repræsentation, kommunikation og transaktionsomkostningsteori.

- viden om Business Models og deres rolle i virksomhedsforståelse.

- kendskab til nødvendigheden af strategisk rapportering omkring virksomhedens ’Business Model’ for forståelsen af virksomhedens virke, især over for kapitalmarkedet.

- kendskab til effekterne af fyldestgørende information og gennemsigtighed.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende efter modulet kan:

- identificere og rapportere omkring virksomhedens ’value drivers.’

- analysere virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser og derfra identificere de centrale nøgletal for værdiskabelse gennem modellen strategisk-system vurdering af organisationer.

- analysere hvordan konkrete virksomheder kan belyse de mest centrale aspekter af deres virke gennem en sådan udvidet rapportering med udgangspunkt i Business Model begreberne.

- identificere hvilken type strategisk rapportering der er bedst egnet til den enkelte virksomhed.

Kompetencer

-udvikle en strategisk rapportering for en virksomhed fra bunden med udgangspunkt i dens business model

-kommunikere omkring virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser på en troværdig og fyldestgørende måde

-skabe gennemsigtighed for interne og eksterne interessenter og dermed minimere informationsrisiko som følge af informations asymmetri

Undervisningsform

Modulet er baseret på forelæsninger, og der anvendes bl.a. summemøder, gruppediskussioner og plenumdiskussioner i undervisningen. Der kan også forekommer oplæg i plenum, ligesom der forudsættes aktiv deltagelse i løsningen af semestrets undervisningscases. Enkelte lektioner er studenterdrevne.

Omfang og forventet arbejdsindsats

5 ECTS.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBusiness Models
Prøveform
Mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierKarakteren 12 gives den fremragende præstation, der i forhold til ovenstående kompetence- og læringsmål demonstrerer en omfattende og reflekterende opfyldelse af modulets målsætninger, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Karakteren 02 gives for den minimale acceptable grad af opfyldelse af de ovenstående kompetence- og læringsmål.

Fakta om modulet

Engelsk titelBusiness Models
ModulkodeKAØKO201615
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Erhvervsøkonomi
InstitutInstitut for Økonomi og Ledelse
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet