Målet med dette modul er at koble strategiske økonomistyringsinformationer til et kommunikations- og rapporteringsperspektiv.
Modulet tager udgangspunkt i de senere års mangfoldighed i supplerende rapportering og belyser den interne og eksterne anvendelse af strategiske informationer.
Modulet tager udgangspunkt i repræsentations- og kommunikationsteori og bruger empirien omkring business models som indgangsvinkel til rapportering og kommunikation med virksomhedens interne og eksterne interessenter.
Det er målet, at den studerende efter modulet har:
- kendskab til teorier, herunder, repræsentation, kommunikation og transaktionsomkostningsteori.
- viden om Business Models og deres rolle i virksomhedsforståelse.
- kendskab til nødvendigheden af strategisk rapportering omkring virksomhedens ’Business Model’ for forståelsen af virksomhedens virke, især over for kapitalmarkedet.
- kendskab til effekterne af fyldestgørende information og gennemsigtighed.
Det er målet, at den studerende efter modulet kan:
- identificere og rapportere omkring virksomhedens ’value drivers.’
- analysere virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser og derfra identificere de centrale nøgletal for værdiskabelse gennem modellen strategisk-system vurdering af organisationer.
- analysere hvordan konkrete virksomheder kan belyse de mest centrale aspekter af deres virke gennem en sådan udvidet rapportering med udgangspunkt i Business Model begreberne.
- identificere hvilken type strategisk rapportering der er bedst egnet til den enkelte virksomhed.
-udvikle en strategisk rapportering for en virksomhed fra bunden med udgangspunkt i dens business model
-kommunikere omkring virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser på en troværdig og fyldestgørende måde
-skabe gennemsigtighed for interne og eksterne interessenter og dermed minimere informationsrisiko som følge af informations asymmetri
Modulet er baseret på forelæsninger, og der anvendes bl.a. summemøder, gruppediskussioner og plenumdiskussioner i undervisningen. Der kan også forekommer oplæg i plenum, ligesom der forudsættes aktiv deltagelse i løsningen af semestrets undervisningscases. Enkelte lektioner er studenterdrevne.
5 ECTS.
Prøvens navn | Business Models |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Business Models |
Modulkode | KAØKO201615 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Erhvervsøkonomi |
Institut | Institut for Økonomi og Ledelse |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |