I modulet fokuseres indledningsvis på at generalisere den klassiske spilteori, som de studerende har stiftet bekendtskab med på tidligere semestre. Koncepter, modeller og værktøjer, som de studerende kender fra tidligere, vil blive udvidet systematisk med alle detaljer. Dette inkluderer sekventielle og simultane spil, oligopoler, auktioner og til dels design af incitamentsmekanismer. Vi bevæger os derefter dybere ned i klassiske spilteori ved at tillade asymmetrisk information og usikkerhed, samt udvikle mere avancerede ligevægtsbegreber end de gængse Nash-ligevægt og ligevægt i dominerende strategier. Vi vil også bevæge os ud i alternativer til den klassiske spilteori; først og fremmest evolutionær spilteori.
Gennem hele kurset vil der være fokus på opgaver og eksempler, der demonstrerer anvendeligheden af spilteori.
Modulets formål er at udvide forståelsen for situationer af strategisk interaktion for derved at kunne: forstå økonomiske agenters handlinger i situationer af strategisk interaktion, foreslå hvordan man skal reagere i forskellige situationer af strategiske interaktioner, samt gennemskue situation af strategiske interaktioner således at man kan påvirke dem og ændre udfaldet.
Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:
Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i at:
Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til at:
Kurset består af en række kursusgange. Formatet er primært ”flipped class room” hvor de studerende forventes at have læst dagens tekst grundigt. Under en kursusgang vil der indledningsvis blive gennemgået centrale koncepter fra teksten og de studerende har mulighed for at bede om uddybning af dele af teksten. Resten af tiden under en kursusgang bruges på at løse opgaver individuelt, i grupper og i plenum.
Der vil generelt være flere opgaver end de studerende kan nå at løse under kursusgangen. De resterende opgaver kan løses efter kursusgangen.
Modulet er på 5 ECTS og er derfor 137 timers arbejde. De 8 kursusgange tager tilsammen 16 timer. Det forventes, at de studerende bruger 8 timer på forberedelse for hver kursusgang samt yderligere 2 timer til at færdiggøre opgaver efter hver kursusgang.
De resterende 41 timer svarer til eksamenslæsning samt selve eksamen.
Prøvens navn | Videregående spilteori |
Prøveform | Skriftlig
24 timers skriftlig prøve. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Advanced Game Theory |
Modulkode | KAØKO201311 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Økonomi |
Institut | Institut for Økonomi og Ledelse |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |