Biologiske undervisningsforsøg

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Det er kursets formål at sætte de studerende i stand til at forberede og udføre formidling af biologisk viden på et passende pædagogisk niveau. 

Læringsmål

Viden

Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne

  • Formidle biologiske emner til udvalgte målgrupper på forskellige faglige niveauer
  • Redegøre for hvilke didaktiske overvejelser der kunne ligge til grund for de enkelte lektioner i et undervisningsforløb

Færdigheder

  • Planlægge og præsentere et større undervisningsforløb på gymnasieniveau der indeholder både en eksperimentel og teoretisk del
  • Fremstille øvelsesvejledninger
  • Planlægge og gennemføre demonstrations- og elev-forsøg der viser centrale biologiske teorier
  • Redegøre for hvilke didaktiske overvejelser der kunne ligge til grund for de enkelte lektioner i undervisningsforløbet

Undervisningsform

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • Forelæsninger 
  • Klasseundervisning 
  • Projektarbejde 
  • Workshops
  • Opgaveløsning (individuelt og i grupper) 
  • Lærerfeedback

Omfang og forventet arbejdsindsats

150 timer

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBiologiske undervisningsforsøg
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelBiological Experiments for Teaching
ModulkodeK-BIO-K1-3
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Kemi, Miljø og Bioteknologi
InstitutInstitut for Kemi og Biovidenskab
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet