Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne Lineær algebra med
anvendelser, Algebra 1 og Algebra 2.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- kender til algoritmer til hurtig multiplikation af tal og
polynomier, herunder FFT
- kan beskrive og analysere EEA (udvidet Euklids algoritme) til
beregning og beskrivelse af største fælles divisor
- har viden om modulær aritmetik og flere anvendelser
- kender til metoder til faktorisering af tal og/eller polynomier
samt anvendelser
- kender til væsentlige datastrukturer for polynomier, endelige
legemer mv.
- har viden om et avanceret emne, for eksempel teorien om og
anvendelser af Gröbner baser eller ubestemt integration eller
ubestemt summation
Færdigheder
- kan udnytte grafiske faciliteter i et
computer-algebra-system
- kan implementere simple algoritmer og beregninger i et
computer-algebrasystem
- kan simplificere og transformere matematiske strukturer ved
hjælp af et computeralgebra-system
- kan analysere beregningsmæssig kompleksitet for simple
algoritmer
Kompetencer
- kan i simple tilfælde afgøre anvendelighed af et
computer-algebrasystem til løsning/løsbarhed af et konkret
matematisk problem
- kan implementere og interpretere simple algoritmer til læsning
af matematiske problemer
- er i stand til at formidle opnået viden og færdigheder til et
på forhånd fastlagt publikum
- kan forholde sig kritisk til anvendelse af
computer-algebra-systemer i formidling af matematiske
stofområder
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Computeralgebra |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve, eller løbende
evaluering. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis kurset følges i en kandidatstudieordning, skal den
studerende opfylde
ekstra kompetencemål.