Modulets indhold, forløb og pædagogik
Gennem teoretisk og praktisk arbejde med et udvalgt problem
erhverver de studerende viden inden for robotteknik samt bruger
passende metoder til at dokumentere, at problemet har en relevant
social sammenhæng. Problemet analyseres ved nedbrydning i
underproblemer for at formulere et teknisk problem, der kan løses
ved at bruge manipulatorer eller industri robotter, der interagerer
med miljøet på en eller anden måde. Den komplette løsning vurderes
i forhold til den relevante sociale kontekst. Sammenlignet med
første semester fokuserer dette semester mere på manipulatorer og
industrielle robotaspekter.
Læringsmål
Viden
- Skal have opnået erfaring med teorier og metoder til beregning
og simulering af kinematik for robot manipulatorer
- Skal have opnået kendskab til metoder til analyse af lineære
dynamiske systemer
- Skal have kendskab til relevante koordinatsystemer og
transformationer, der bruges til at beskrive robot
kinematik
- Skal have kendskab til anerkendte standarder og vilkår for
dokumentation af robotsystemer
- Skal kunne demonstrere viden om teori og metode i den
udstrækning at projektets teori og metoder kan forklares og
retfærdiggøres, herunder både valg og fravalg.
- Skal kunne anvende relevant terminologi
Færdigheder
- Skal have forståelse for grundlæggende teorier bag robot
manipulator komponenter som led og motorer
- Skal kunne identificere, analysere og formulere
problemstillinger inden for disciplinen ved hjælp af kontekstuelle
og tekniske analysemetoder
- Skal på baggrund af ovenstående kunne skabe krav og
testspecifikationer, der gør det muligt at afprøve det færdige
system stringent
- Skal kunne bruge matematiske teorier og metoder til at
analysere problemer med kinematik
- Skal kunne programmere grundlæggende manipulator bevægelse ved
hjælp af direkte og invers kinematik
- Skal kunne dokumentere og formidle viden og færdigheder med
korrekt brug af terminologi, mundtligt og skriftligt gennem en
projektrapport
- Skal kunne analysere og reflektere over sin egen læringsproces
ved brug af passende analysemetoder og erfaring fra P0 og P1
- Skal kunne analysere et teknisk-videnskabeligt problem under
hensyntagen til teknologiske og samfundsmæssige sammenhænge og
vurdere de teknologiske og sociale konsekvenser af foreslåede
løsninger.
Kompetencer
- Skal kunne demonstrere, uafhængigt og i grupper, evnen til at
planlægge, organisere, implementere og reflektere over et projekt,
der er baseret på et problem af relevans for samfundet eller
industrien, hvor industrielle robotter eller manipulatorer spiller
en central rolle
- Skal have erhvervet selvstændige og i gruppen evnen l at opnå
den nødvendige viden af kontekstuelle såvel som tekniske karakter
og være i stand til at formulere modeller af begrænsede dele af
virkeligheden til et sådant abstraktionsniveau, at modellerne kan
anvendes i design, implementering og test af om systemet opfylder
givne krav
Undervisningsform
Undervisningsform er angivet i §17;
Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Manipulatorer og industrirobotter |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |