Modulets indhold, forløb og pædagogik
At sætte den studerende i stand til at håndtere realistiske,
komplekse problemstillinger på metodisk vis, samt at udføre
struktureret projektarbejde, planlægning og dokumentation.
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for grundlæggende læringsteori;
- Skal kunne redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde
- Skal kunne redegøre for forskellige tilgange til problembaseret
læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer,
der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng
- Skal kunne redegøre for forskellige tilgange til
identifikation, analyse og vurdering af ingeniørvidenskabelige
problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og
samfundsmæssigt perspektiv
- Skal være i stand til at forklare hvordan disse metoder kan
anvendes indenfor robotteknologi
Færdigheder
- Skal kunne planlægge og styre et problembaseret
studieprojekt;
- Skal kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage
sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan
samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres;
- Skal kunne reflektere over årsager til og anvise mulige
løsninger på eventuelle gruppekonflikter;
- Skal kunne analysere og vurdere egen studieindsats og læring,
med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra
overveje videre studieforløb og studieindsats;
- Skal kunne reflektere over de anvendte metoder i et
videnskabsteoretisk perspektiv
- Skal kunne reflektere over hvorledes ingeniørvidenskab er
påvirket af og i sig selv påvirker menneskers og samfunds
udvikling
- Skal kunne udpege relevante fokusområder, begreber og metoder
til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de
samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal
indgå
Kompetencer
- Skal kunne indgå i et teambaseret projektarbejde;
- Skal kunne formidle et projektarbejde;
- Skal kunne reflektere og udvikle egen læring bevidst;
- Skal kunne indgå i og optimere kollaborative
læreprocesser;
- Skal kunne reflektere over sit professionelle virke i relation
til det omgivende samfund
Undervisningsform
Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer,
workshops, gruppekonsultation og selvstudie.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |