Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører dette modul skal være i stand til at
anvende udviklingsværktøjer til robotter, herunder
programmeringssprog og software-miljøer, med henblik på at kunne
udvikle robot-applikationer der kan løse specificerede opgaver.
Læringsmål
Viden
- Skal have indsigt i integrerede udviklingsmiljøer
- Skal have forståelse for forskellige mellem fortolkede og
kompilerede programmeringssprog
- Skal være i stand til at forklare begreberne typer, erklæringer
og udtryk Must be able to explain the concepts of types,
declarations, expressions and statements
- Skal have forståelse for datastrukturer såsom arrays
- Skal have forståelse for forskellige former for
input/output
- Skal have forståelse for procedure og funktioner, herunder
funktioner med argumenter
- Skal have forståelse for kompleksiteten af et program
- Skal have indsigt i et eller flere generelle imperative
programmeringssprog såsom C eller C++
- Skal have indsigt i generelle software-miljøer til
robotprogrammering såsom Robot Operating System (ROS)
- Skal kunne anvende ROS services og pakker til anvendelse af
sensorer, aktuatorer og signaler
- Skal have indsigt i de vidensdelings- og samarbejds-principper,
software-miljøer som ROS udvikles efter
Færdigheder
- Skal kunne analysere og fortolke et basalt proceduralt program
og forklare dets funktionalitet
- Skal kunne designe og implementere algoritmer til manipulation
af data strukturer
- Skal kunne forklare (på forståelsesniveau) hvordan algoritmer,
funktioner og data kan anvendes til problemløsning
- Skal kunne anvende mindst et specifikt imperativt
programmeringssprog til løsning af specificerede generelle
data-processerings-opgaver
- Skal være i stand til at anvende ROS til løsning a fen specific
robot-programmeringsopgave, herunder anvendelse af
ROS-understøttede sensorer og aktuatorer
Kompetencer
- Skal være i stand til, på egen hånd og i samarbejde med
andre, at designe og implementere et eller flere programmer med det
formal at kunne løse en forud defineret problemstilling
Undervisningsform
Gruppeorganiseret projektarbejde evt. støttet af andre
undervisningsformer jf. § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Robot programmering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |