Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- datalogiens historie, grundlagsdiskussioner og relationer til
andre videnskaber
- etiske spørgsmål inden for forskning i og anvendelse af
datalogiens fagområder
- videnskabelig metode; empiriske og teoretiske tilgange
- teorier for erkendelse og modeldannelse. Kvantitative og
kvalitative metoder og disses anvendelighed; design af
eksperimenter, tilgange til anvendelse af statistik
- praksis for mundtlige og skriftlig kommunikation inden for
datalogiens forskningsområder
- det videnskabelige samfund inden for datalogi; typer af
videnskabelige publikationer, peer review-processen
Færdigheder
- kunne redegøre for problemstillinger inden for datalogiens
forskning og praksis ud fra en videnskabsteoretisk indsigt
- kunne benytte sig af gængse former for mundtlig og skriftlig
kommunikation af videnskabelige art inden for datalogi
- kunne gøre brug af de fornødne skriftlige færdigheder i disse
sammenhænge
Kompetencer
- kunne analysere, vurdere og tage kritisk stilling til
videnskabsteoretiske aspekter af forskning i og anvender af
datalogiens fagområder
- kunne reflektere over egen og andres mundtlige og skriftlige
kommunikation af videnskabelig art inden for datalogi
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. kapitel 3
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Videnskabsteori |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854