Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med kurset er at give den studerende en indføring i
teorien for og anvendelsen af tidsrækkeøkonometri. Målet med kurset
er endvidere at give de studerende indsigt i, hvordan dynamiske
modeller med baggrund i økonomisk teori kan repræsenteres ved en
tidsrækkemodel, hvorefter egenskaberne ved den estimerede model kan
analyseres.
Faget udbygger den erhvervede viden og kompetencer fra tidligere
matematik- og statistikkurser, indledende økonometrikurser,
herunder anvendelsen af relevant software. Endvidere sættes den
erhvervede viden fra eksempelvis makroøkonomi i et anvendt
økonometrisk perspektiv. Modulet består overordnet af:
- Differensligninger i relation til tidsrækkeøkonometri samt
nøglebegreber fra matrixregning.
- Stationære tidsrækkemodeller på enkeltligningsform, eksempelvis
de såkaldte AR og ARMA modeller.
- Ikke-stationære tidsrækkemodeller på enkeltligningsform
(eksempelvis modeller med trends samt de såkaldte ARIMA modeller)
samt økonometriske tests for stationaritet.
- Tidsvarierende volatilitetsmodeller og tilhørende økonometriske
test.
- Fejlkorrektionsmodeller og sammenhængen med økonomisk
ligevægt.
Læringsmål
Viden
- forklare og identificere forskellige modeller og
estimationsmetoder indenfor tidsrækkeøkonometri
- forklare forskellen mellem modeller for tværsnitsdata og
tidsrækker
- forklare og gengive de statistiske egenskaber ved standard
modeller inden for tidsrækkeøkonometri
- forklare om konsekvenserne af fejlspecificerede
modeller
Færdigheder
- redegøre for dynamiske modeller i pensum, herunder ARMA, ARIMA
modeller, og ARCHGARCH modeller
- redegøre for forskellen mellem disse tidsserieøkonometriske
metoder, herunder hvornår de anvendes, forskellene mellem
metoderne, deres anvendelser, og deres begrænsninger
- redegøre for forskellen mellem deterministiske og stokastiske
trends i enkeltligningsmodeller, herunder redegøre for
stationaritet, ikke-stationaritet og relevante tests for samme
- i praksis anvende estimationsmetoder for disse modeller ved
relevant software og efterfølgende vurdere modellerne ved
statistiske tests
- formulere og formidle i et præcist og klart sprog, hvordan et
givent økonomisk problem kan analyseres ved en passende
økonometrisk model
- vurdere om den empiriske fremgangsmåde, der er valgt, på
tilfredsstillende måde løser det problem, der skal
analyseres
- anvende relevant software til at løse empiriske problemer samt
kritisk vurdere og fortolke resultaterne fra det empiriske problem
i et præcist og klart sprog
- læse, forstå, og kritisk evaluere tidsskriftartikler, der
indeholder empiriske økonometriske arbejder
- redegøre overordnet for fejlkorrektionsmodeller og
kointegrationsbegrebet
Kompetencer
- reflektere over disse tidsserieøkonometriske metoder, herunder
forskellene mellem metoderne, deres anvendelser, og deres
begrænsninger
- formulere sig korrekt om, hvordan en økonomisk model eller et
økonomisk problem kan belyses ved hjælp af en passende statistisk
model til personer uden specifik økonometrisk viden
- håndtere indsamling af relevant data og evaluere datas
kvalitet
- præsentation af og diskussion af økonometrisk teori og
anvendelse
- udvise et grundlæggende kendskab til økonometrisk metode og
teori
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Økonometri II |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig individuel eksamen (30 min.) på baggrund af en
obligatorisk skriftlig rapport og i pensum i øvrigt. Som hovedregel
udarbejdes den skriftlige rapport i grupper. Den skriftlige rapport
vil være underlagt visse formalia omkring omfang og form. Intern
censur |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |