Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset omfatter:
- teori vedrørende kvalitative forskningsmetoder i forhold til
videnskabsteoretiske problemstillinger
- teori omkring kvalitative forskningsprojekter i forskellige
sammenhænge
- viden om typiske faser og relevante begreber i kvalitative
empiriske projekter
- brugen og relevansen af forskellige kvalitative data
indsamlingsmetoder
- etiske forhold i kvalitative projekter.
Seminarerne med kvalitative forskningsøvelser omfatter:
- introduktion til og øvelse i at beherske basale kvalitative
empiriindsamlings- og analysemetoder
- anvendelse af viden om kvalitative metoder, udførelse og design
af en kvalitativ undersøgelse, opstilling og vurdering af
problemstillinger samt færdigheder i bearbejdning af data og
formidling af resultater og teori
- Praktisk erfaring med en eller flere specifikke kvalitative
forskningsmetoder.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse
af
- teoretiske forhold i forbindelse med kvalitative
forskningsmetoder
- kvalitativ empiri gennem hele forskningsprocessen
- forskellige tilgange til analysen af kvalitativt materiale
- opbygning af en kvalitativ forskningsrapport
- faserne i forskningsprojekter fra den indledende designfase og
til udførelse og rapportering.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
- at reflektere over og indplacere forskellige kvalitative
forskningsmetoder i forhold til de videnskabsteoretiske
problemstillinger
- at vurdere kvalitative problemstillinger gennem
forskningsprojektets faser med henblik på at kunne begrunde og
vælge relevante løsninger for problemstillingerne
- grundlæggende praktisk erfaring med anvendelsen af kvalitative
forskningsmetoder og samtaletekniske færdigheder og
- at kunne reflektere over begreber og etiske problemstillinger i
kvalitative studier samt at kunne forholde sig kritisk til centrale
begreber i kvalitativ forskning som f.eks. validitet, analytisk
generalisering osv.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
- at skelne imellem de teoretiske og praktiske aspekter ved
forskellige kvalitative forskningsmetoder
- at reflektere over processen og egen andel i
forskningsprocessen samt
- gøre sig etiske overvejelser i forhold til den kvalitative
forskningsproces
Undervisningsform
I forbindelse med modulet udbydes der et kursus med
forelæsninger og seminarer med kvalitative forskningsøvelser.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kvalitativ forskningsmetodologi |
Prøveform | Skriftlig
Prøven er en individuel stedprøve.
Prøven har form af et essay.
Prøvetid: 3 timer.
Pensumramme: 500 sider obligatorisk litteratur.
Besvarelsen bedømmes af eksaminator. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Den studerende må bruge pensumlitteratur og egne noter, både i
papirformat og elektronisk fil.
Internet og online filer må ikke benyttes. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |