Semiotik og medieanalyse

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet omfatter kurser og opgaver inden for følgende fagområder:

  • semiotik

  • medieanalyse.

Læringsmål

Viden

Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • grundlaget for moderne tegnteori
  • forskellige semiotiske retninger og analysemetoder

  • forskellige mediers karakteristika og funktion

  • grundlæggende medievidenskabelige teorier og analysemetoder.

Færdigheder

Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere:

Færdigheder i

  • at analysere forskellige virksomhedstekster ved hjælp af semiotiske metoder

  • at analysere forskellige medieprodukter ved hjælp af medievidenskabelige metoder.

Kompetencer

Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere:

Kompetencer til

  • at strukturere egen læring i relation til en given opgave

  • selvstændigt at kunne fortsætte egen kompetenceudvikling inden for området.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnSemiotik og medieanalyse
Prøveform
Skriftlig
Prøven har form af en bunden skriftlig 2-dages hjemmeopgave på dansk. Besvarelsen skal mindst være på 3 sider og må højst være på 6 sider.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierBesvarelsen skal demonstrere de læringsmål, som er angivet i modulbeskrivelsen ovenfor.

Fakta om modulet

Engelsk titelSemiotics and Media Analysis
ModulkodeBAINV201424
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for International Virksomhedskommunikation
InstitutInstitut for Kultur og Globale Studier
FakultetDet Humanistiske Fakultet