Tema: Velfærds- og sundhedsteknologi: Dette semester fokuserer på udvikling af teknologier inden for pleje- og sundhedsområdet og de særlige problemstillinger, der er forbundet anvendelse af teknologi inden for disse områder.
Introducerer de studerende for anvendelser af teknologi inden for velfærds- og sundhedsområdet, de specifikke karakteristika der kendetegner velfærds- og sundhedsteknologiske løsninger, og de discipliner, som understøtter udvikling, evaluering, test og anvendelse af sådanne kritiske systemer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for udvikling, evaluering, test og
anvendelse af kritiske systemer i form af velfærds- og
sund-hedsteknologi, herunder fx hvordan man etablerer og evaluere
udviklingsforløb af kritiske systemer, hvordan man vurderer om en
given teknologi er til strækkelig moden, og hvilke implikationer
indførelse af teknologien potentielt kan få.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis relateret til velfærds- og
sundhedsteknologi, fx metoder til gennemførelse af
teknologivurderinger.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere
teoretiske og praktiske problem-stillinger samt begrunde og vælge
relevante analyse- og løsningsmodeller i forbindelse med
velfærds- og sundhedsteknologi, herunder fx hvordan man gennemfører
en forsvarlig afprøvning af teknologi, inden den implementeres.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal kunne forstå den
kompleksitet, der er forbundet med udvikling af teknologi, der er
omfattet af høje kvalitetskrav, og som skal understøtte
kompli-ceret arbejdspraksis.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 7: Skal gennem indsigt i de
særlige omstændigheder, der kendetegner anvendelse af teknologi
inden for sundheds- og velfærdsområdet opnå forud-
sætninger for at samarbejde professionelt med faggrupper inden for
sundheds- og velfærdsområdet.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af udgangspunktet for projektarbejdet på dette semester. Der vil derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de studerende projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier og metoder præsenteres, og opgaveløsning.
Undervisning baseres på en kombination af lærebøger og
videnskabelige artikler således, at de studerende på udvalgte
områder får adgang til international forskning, introduceres for
klassiske artikler inden for området, samt generelt lærer at læse
og anvende videnskabelige artikler inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige
virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne
ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og
de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 9: IT og digitalisering 3: Velfærds- og sundhedsteknologi |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 9: IT development and e-Government 3: Welfare and Health Technology |
Modulkode | BAID20179 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |