Tema. IT og styring: Dette semester fokuserer på udvikling og
anvendelse af IT som et styringsredskab, der understøtter ledelse
og effektivisering af den offentlige sektor.
På dette semester udbydes al undervisning på engelsk og
projektrapporter udarbejdes på engelsk.
Det er ligeledes muligt at tage 5. semester på et udenlandsk universitet svarende til 30 ECTS.
Omhandler valg, konfigurering og programmering af business intelligence systemer med henblik på, at producere forskellige former for ledelsesinformation der fx understøtter beslutningsprocesser i offentlige organisationer. Omhandler også eksempler på kildesystemer der leverer data til business intelligence systemer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for ”IT og digitalisering” vedr. afdækning
af behov for ledelsesinformation, konfigurering og pro-grammering
af business intelligence systemer, samt design af databaser.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis i forbindelse med udvikling og
anvendelse af business intelligence, herunder hvordan sådanne
systemer kan understøtte forskellige former for
beslutningsprocesser i organisationer og forskellige individuelle
beslutningsstile.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere
teoretiske og praktiske problemstillin-ger samt begrunde og vælge
relevante analyse- og løsningsmodeller ang. udvikling og
an-vendelse af business intelligence systemer, fx i forhold til
hvordan relevante data indsamles, struktureres og lagres i
databaser.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Skal kunne formidle analyser
udarbejdet vha. business intelligence systemer til fx ledere,
borgere, politikere og andre interessenter.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal kunne håndtere den både tekniske, organisatoriske og politiske kompleksitet, der er forbundet med at udvikle og implementere business intelligence systemer i offentlige organisationer.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af udgangspunktet for projekt-arbejdet på dette semester. Der vil derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de studerende projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier og metoder præsenteres, og opgaveløsning. Undervisning baseres på en kombination af lærebøger og videnskabelige artikler således, at de studerende på udvalgte områder får adgang til international forskning, introduceres for klassiske artikler inden for området, samt generelt lærer at læse og anvende videnskabelige artikler inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 17: IT og digitalisering 5: Business intelligence. |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 17: IT development and e-Government 5: Business Intelligence |
Modulkode | BAID201417 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |