Tema. IT som et pædagogisk værktøj: Dette semester fokuserer på udvikling og anvendelse af IT som et pædagogisk værktøj. Herunder hvordan pædagogiske processer kan nytænkes gennem anvendelse af IT, og hvordan IT kan anvendes til at facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation.
Består af:
a) et metodekursus i systematisk udarbejdelse af litteraturstudier
samt udvalgte projektarbejdsformer.
b) et studieprojekt, som omhandler en central problemstilling inden
for semestrets tema (IT som pædagogisk værktøj). Projektet skal
omfatte interaktion med praksis og skal være baseret på anvendelse
af de metoder, der undervises i i (a) og den teori, der er omfattet
af semestrets moduler.
Bidrager generelt til opnåelse af samme læringsmål som nævnt
under semestrets kursus moduler, men styrker især de studerendes
læring vedr.:
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 3: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes kompetencer vedr. anvendelse af videnskabelige
metoder og redskaber.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes evner til at formidle faglige problemstillinger og
løsningsmodeller i forbindelse med både interne faglige
diskussioner, kommunikation med vejleder, kommunikation med
eksterne partnere, og rapportskrivning og formidling af projektets
resultater.
Bidrager generelt til opnåelse af samme læringsmål som nævnt
under semestrets kursus moduler, men styrker især de studerendes
læring vedr.:
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 3: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes kompetencer vedr. anvendelse af videnskabelige
metoder og redskaber.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 5: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes evner til at formidle faglige problemstillinger og
løsningsmodeller i forbindelse med både interne faglige
diskussioner, kommunikation med vejleder, kommunikation med
eksterne partnere, og rapportskrivning og formidling af projektets
resultater.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Gennem projektarbejdet
trænes de studerende i at kunne håndtere komplekse og
udviklingsorienterede situationer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 7: Gennem projektarbejdet styrkes
de studerendes evne til selvstændigt kunne indgå i fagligt og
tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 8: Som en del af projektarbejdet
skal de studerende kunne identificere egne læringsbehov og
strukturere egen læring, fx i forbindelse med at gennemføre
litteraturstudier eller undersøgelser for at kunne afdække den
problemstilling der arbejdes med i projektet.
Projektarbejdet er brudt op i en række eksplicitte faser med veldefinerede arbejdsproduk-ter, som evalueres af vejleder. De enkelte grupper modtager endvidere kontinuerlig feed-back på deres arbejdsproces, og der er stort fokus på, at de studerende lærer at indgå i og styre projekter. Metodekurset synkroniseres med projektarbejdet i den forstand, at de studerende før projektopstart, og ved opstart af de enkelte faser undervises i emner, som er særligt relevante for næste projektfase.
Prøvens navn | Modul 16: Semesterprojekt: IT som pædagogisk værktøj. |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 16: Semester project: IT as an Educational Tool |
Modulkode | BAID201416 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |