Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Konstruktionsopbygning af forskellige hovedtyper af
eksisterende bygninger på et overordnet niveau
 - Typiske fugtskader
 - Særlige problemområder for forskellige typer af eksisterende
konstruktioner/bygninger, herunder vurdering af hvor robust en
given bygning er overfor forskellige brugerpåvirkninger.
 - Hvilke muligheder der er for renovering/efterisolering af
eksisterende bygninger med hensyntagen til at opnå
energibesparelser uden at der opstår fugtproblemer
 - Metoder til at foretage tilstandsvurdering af eksisterende
bygninger – især klimaskærmen.
 
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne planlægge og gennemføre undersøgelse af konstruktioner i
eksisterende bygninger
 - Kunne vurdere årsagen og kilden til fugtskader på
bygninger
 - Kunne vurdere/beregne energibesparelser ved efterisolering
 - Kunne vurdere/beregne fugtforhold i efterisolerede
konstruktioner især mht. at undgå risiko for fugtskader
 - Kunne vurdere/beregne økonomisk fordelagtige løsninger iht.
bygningsreglementets krav.
 - Kunne beskrive hvorledes bygningen skal anvendes efter
renovering, således at driftsforhold, herunder brugeradfærd,
inddrages i beskrivelsen.
 
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende
kompetencer:
- Kunne anvise løsninger på udbedring af fugtskader samt
forebyggelse af at skaden fortsætter
 - Kunne vurdere kvaliteten af (energi)renovering af eksisterende
bygninger
 - Kunne vurdere risikoen for fugtproblemer i forbindelse med
renovering/efterisolering af eksisterende bygninger
 - Kunne anvise gode løsninger som både medfører energibesparelser
og er fugtteknisk forsvarlige.
 - Kunne vurdere betydningen af brugeradfærd.
 
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regne øvelser, målinger i laboratoriet eller felt samt
tilstandvurderinger. I kurset indgår et PBL projekt med en
byggeskade med vurdering af årsag og mulig løsning og/eller et
renoveringsprojekt.  Dette kan være baseret på kandidatens
daglige arbejde, men med uddybning.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Tilstandsvurdering, efterisolering og renovering | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt 
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport.
Prøveform fastsættes i starten af semesteret. | 
| ECTS | 10 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Ekstern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |