Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der har gennemført modulet:
Læringsmål
Viden
- Viden der gør den studerende i stand til
at:
- redegøre for grundlæggende læringsteori;
- redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde;
- redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring
(PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der
indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk
sammenhæng.
- redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af
ingeniørvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et
videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt
perspektiv;
- redegøre for konkrete metoder inden for bygge og anlægs-området
til at udføre denne analyse og vurdering.
Færdigheder
- Færdigheder, der gør de studerende i stand til
at:
- planlægge og styre et problembaseret studieprojekt;
- analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet,
med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den
baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige
grupper kan forbedres;
- reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på
eventuelle gruppekonflikter;
- analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik
på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje
videre studieforløb og studieindsats;
- reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk
perspektiv
- udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at
vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de
samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal
indgå.
Kompetencer
- Kompetencer, som gør den studerende i stand til
at:
- indgå i et teambaseret projektarbejde;
- formidle et projektarbejde;
- reflektere og udvikle egen læring bevidst;
- indgå i og optimere kollaborative læreprocesser;
- reflektere over sit professionelle virke i relation til det
omgivende samfund.
Undervisningsform
Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer,
workshops, gruppekonsultation og selvstudie
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Prøveform:
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |