Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Problembaseret læring i videnskab teori og samfund har til formål at introducere den studerende til teorier, metoder og modeller til analyse af problemstillinger, der er relevante for løsningen af et integreret arkitektur- og designprojekt. De studerende introduceres til metoder for udvikling og ledelse af et projektarbejde i samarbejde med andre studerende, og sættes i stand til at analysere de videnskabelige og samfundsmæssige forhold, som betinger problemorienteret projektarbejde.

Studerende, der gennemfører modulet skal kunne:

Læringsmål

Viden

  • redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde;
  • redegøre for forskellige tilgange til identifikation, analyse og vurdering af arkitektur/design- og ingeniørvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv;
  • redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering, herunder eksempelvis aktør- og interessentanalyse, bæredygtighedsvurderinger, samt forskellige dataindsamlingsmetoder

Færdigheder

  • planlægge og styre et problembaseret studieprojekt;
  • analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres;
  • reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter;
  • reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv
  • reflektere over hvorledes arkitektur/design- og ingeniørvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling
  • udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de menneskelige og samfundsmæssige sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå eksempelvis aktørinddragelse.

Kompetencer

  • reflektere og udvikle egen læring bevidst;
  • indgå i og optimere kollaborative læreprocesser;
  • Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig
  • Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med arkitektur/design og ingeniørvidenskabelige  problemstillinger

Undervisningsform

Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap. 3.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem-Based Learning in Science, Technology and Society
ModulkodeAODB1K172
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Arkitektur & Design
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design