Modulets indhold, forløb og pædagogik
HDO 4. semester indeholder arbejde med og skrivning af de
studerendes hovedopgave. Temarammen for denne hovedopgave er
studiets samlede temaramme, som behandlet på de foregående
semestre.
Læringsmål
Viden
- Den studerende skal have viden om teori og praksis inden for
organisation, ledelse, strategi og strategisk udvikling.
- Den studerende skal kunne forstå og reflektere over forholdet
mellem teorier og praksis.
Færdigheder
- Den studerende skal kunne gennemføre et problembaseret
projektarbejde inden for projektarbejdets faglige temaramme,
herunder:
- Kunne identificere, udarbejde, dokumentere og afgrænse en
problemformulering.
- Kunne udvise metodisk refleksion, herunder at kunne reflektere
over og begrunde, hvordan problemformuleringen kan behandles og
indløses på en systematisk og velovervejet måde.
- Kunne indsamle, kritisk vurdere og anvende relevant
litteratur/teori fra bøger, tidsskrifter og andre kilder.
- Kunne indsamle/generere, kritisk vurdere og anvende relevant
empiri.
- Kunne behandle problemformuleringen på en systematisk og
velovervejet måde, herunder at kunne gennemføre en relevant
analyse, tolkning, syntese og/eller diskussion.
- Kunne udarbejde en konklusion i forhold til
problemformuleringen, herunder hvis relevant at udforme forslag til
løsning(er) på det behandlede problem og diskutere implementering
af løsning(er), hvis dette ligger inden for projektets rammer.
- Kunne formidle resultatet af projektarbejdet i et klart og
korrekt sprog, der overholder videnskabelige konventioner med
hensyn til argumentation, herunder gennem kildehenvisninger og
dokumentation.
- Kunne udvise forståelse for og refleksion over styrker og
svagheder såvel som muligheder og begrænsninger i
projektarbejdet.
- Kunne relatere projektarbejdet til uddannelsens samlede
temaramme.
Kompetencer
- Gennem en reflekterende tilgang til forholdet mellem teori og
praksis skal den studerende være i stand til at vurdere og anvende
erhvervsøkonomisk teori og forståelser til at løse
problemstillinger inden for organisation, ledelse, strategi og
strategisk udvikling, samt være i stand til at formidle dette til
relevante interessenter/målgrupper.
Undervisningsform
De studerende organiserer selvstændigt arbejdet ved udarbejdelse
af projektet. Oplysninger om vejledning m.m. findes på de
studerendes Moodlerum.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det kræver en betydelig arbejdsindsats at skrive
afgangsprojektet og gå op til den endelige eksamen.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Afgangsprojekt |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen mm. gøres
tilgængeligt i modulets Moodle-rum. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Der må medbringes kopi af det afleverede projekt, samt en
præsentation, i digitalt eller trykt format, til
eksaminationen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Yderligere informationer
STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)
Charlotte Krull
Tlf. 9940 8049
Mail: ck@business.aau.dk
KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)
Lektor René Nesgaard Nielsen
Tlf. 9940 8241
Mail: rnn@business.aau.dk