Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulet Grundlæggende mekanik og
termodynamik eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have forståelse for begreber som kraft, moment og statisk
ligevægt
- Skal have forståelse for arealinertimomenter og
masseinertimomenter
- Skal have forståelse for kinematik af stive legemer
- Skal have forståelse for kinetik af stive legemer og systemer
af legemer på planart niveau
- Skal have viden om 3D kinetik af stive legemer
- Skal have forståelse for grundlæggende faststofmekanik,
herunder tøjning, spænding og torsion
- Skal have forståelse for spændinger i homogene bjælker
(herunder aksler), herunder spændingspåvirkning ved træk/tryk,
vridning og udbøjning
- Skal have viden om udbøjning af bjælker under
lastpåvirkning
Færdigheder
- Skal kunne udvælge passende understøtninger/indspændinger for
at kunne analysere mekaniske strukturer og enkeltdele
- Skal kunne analysere stive plane mekaniske strukturer, såvel
statisk som dynamisk
- Skal kunne bestemme arealinertimomenter og masseinertimomenter
af udvalgte elementer
- Skal kunne beskrive de kræfter og påvirkning der er på stive
legemer i 3D
- Skal kunne analyse bjælkeelementer mht. tøjning og spænding
under forskellige belastningssituationer
- Skal kunne analyser grundlæggende tilfælde af udbøjning af
bjælker
Kompetencer
- Skal kunne benytte de tilegnede færdigheder til udvikling og
analyse af mekaniske systemer
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde med en professionel tilgang inden for mekaniske
systemer
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring inden for mekanik
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion: - forelæsninger - klasseundervisning -
projektarbejde - workshops - opgaveløsning (individuelt og i
grupper) - lærerfeedback - faglig refleksion - porteføljearbejde -
laboratoriearbejde
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver