Modulet sigter imod, at den studerende opnår viden om og indsigt i organisatorisk læring, organisationspsykologi og ledelsesteori samt tilegnelsen af kompetence til planlægning, gennemførelse og evaluering af coaching-baseret udvikling af organisationer. Modulet tager udgangspunkt i et organisatorisk coachingprojekt baseret på aktionsforskningsprincipper. Den studerende skal således planlægge og gennemføre et mindre aktionsforskningsprojekt i en udvalgt organisation.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
Viden om organisatorisk læring, organisationspsykologi og organisatorisk forandring
Teoretisk funderet viden om evaluering af læreprocesser.
Problemstillinger vedrørende coaching som organisatorisk forandringsredskab
Interventioner i organisationer fra henholdsvis et konsulent og et ledelsesperspektiv
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
Prøvens navn | Coaching som organisatorisk udviklingsressource |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår ved, at den studerende i en forsamling af
medstuderende og eventuelt andre interesserede holder et mundtligt
oplæg på højst 15 minutter om et fagligt emne inden for modulets
tema.
Oplægget skal knytte an til det organisatoriske udviklingsprojekt, som er semesterets omdrejningspunkt. Endvidere skal oplægget supplere og uddybe det skriftlige bidrag, som har form af en projektrapport. I rapporten skal som bilag indgå en procesbeskrivelse for den/de studerendes arbejde. Procesbeskrivelsens omfang er højst 2 sider pr. studerende – for grupper højst 5 sider i alt. Endvidere indgår ligeledes som bilag for den enkelte studerende et refleksionsark med teoribaseret analyse og refleksion over egen læring. Refleksionsarkets omfang er minimum 1 og max. 2 sider. Sidetal: Det skriftlige bidrag på udgøre mindst 15 og max 20 sider pr. studerende eksklusiv de krævede bilag. Dog højest 25 sider ved individuelt udarbejdede opgaver. Prøvetid: 35 minutter til den første studerende og 25 minutter pr. efterfølgende studerende. 45 minutter ved individuelle projekter. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Ved bedømmelsen af præstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. |
Engelsk titel | Coaching as a Strategy for Organizational Development |
Modulkode | MAORC20144 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |