Modulet sigter mod at give indsigt i og erfaring med forskningsmæssige arbejdsmåder og empiriske metoder i studiet af Organisatorisk Coaching og Læring. Formålet hermed er, at de studerende selv skal kunne designe og forestå empiriske studier, samt forholde sig kritisk og reflekteret til studier og forskningsresultater inden for uddannelsens fagområde.
Den studerende skal gennem modulet opnå følgende viden om:
Grundlæggende viden om og forståelse af videnskabsteori og metode i relation til uddannelsens fagområde.
Indsigt i udvalgte kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder og disses anvendelsesmuligheder inden for lærings- og coachingforskning.
Viden om og forståelse af problemorienteret projektarbejde som tilgang til studier og forskning
Evne til at reflektere over anvendelsen af modulets teorier og metoder i relation til relevante faglige problemstillinger
Den studerende skal gennem modulet opnå følgende færdigheder i:
At kunne udvælge og anvende relevante videnskabelige metoder og redskaber i tilrettelæggelsen af undersøgelser inden for uddannelsens fagområde
At håndtere generelle metoder og redskaber til undersøgelse af problemstillinger i organisatoriske kontekster
At udfærdige en relevant problemformulering samt anvende en problemorienteret arbejdsform som tilgang til studier og forskning
Den studerende skal gennem modulet opnå følgende kompetencer til:
At igangsætte et videnskabeligt undersøgelsesarbejde af en intervention baseret på principperne bag organisatorisk coaching.
At gennemføre valide beskrivelser og analyser af læring og læringsbaserede forandringsforløb gennem brug af udvalgte undersøgelsesmetoder.
Kompetencer til at anvende teoretisk baserede løsningsmodeller og interventions-skabeloner i praksis.
Prøvens navn | Videnskabsteori og metode |
Prøveform | Skriftlig
- Prøven er en individuel skriftlig ugeeksamen, hvor den studerende
får udleveret en caseopgave eller en række spørgsmål til
besvarelse.
- Sidetal: Det skriftlige bidrag må udgøre mindst 5 og max 7 sider. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Opgaven bedømmes af eksaminator. Opgaver som bedømmes til ikke
bestået, bedømmes tillige af en censor.
Det skriftlige produkt skal demonstrere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for det omfattende modul. |
Engelsk titel | Theory-of-Science and Methodology |
Modulkode | MAORC20142 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |