Den studerende udarbejder som afslutning på studiet et kandidatspeciale om et emne, som hun/han vælger frit inden for uddannelsens rammer. Kandidatspecialer kan udarbejdes individuelt eller i fællesskab af indtil 3 studerende. Specialeemnet godkendes af Studienævnet for Psykologi. Emnet forelægges nævnet i form af en kort, foreløbig problemformulering, begrundelse for emnevalget, forslag til litteratur m.v. samt forslag til tidsplan. Ved godkendelsen fastsættes en frist for afleveringen af specialet. Der henvises i øvrigt til Det Humanistiske Fakultets regler for kandidatspecialer, som findes på fakultetets hjemmeside.
Modulet omfatter udvikling og gennemførelse af en selvstændig empirisk eller teoretisk undersøgelse herunder:
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Mundtlig
Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og
censor med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet
kandidatspeciale.
Pensum består af selvvalgt litteratur, der godkendes af vejleder, og som er tilstrækkeligt til at belyse og besvare specialets problemformulering i forhold til læringsmålene, og som er på et videnskabeligt niveau. Kandidatspecialet kan efter den studerendes valg udformes efter et af følgende to formkrav: A Et speciale i form af et projekt, hvor det samlede sidetal er mindst 35 og højst 70 sider pr. studerende, dog højst 80 sider ved individuelt udarbejdede specialer. Résumé: Der udarbejdes et resumé på engelsk på mindst 1 og højst 2 sider. B Et speciale bestående af en artikel og en rammesættende del, hvor det samlede sidetal er mindst 35 sider og højst 70 sider pr studerende, dog højst 80 sider for individuelle specialer. Specialet skal indeholde: a) en artikel udformet efter almindelige normer for videnskabelige tidsskrifter på området. Artikeldelen skal være mellem 15 og 20 sider pr studerende, dog max 25 sider. For individuelle projekter må artikeldelen være max 20 sider. og b) et afsnit, hvor den studerende uddyber den forskningsmæssige baggrund for artiklen, særlige aspekter af den udforskede problemstilling, yderligere perspektiver på problemstillingen eller lignende samt et resumé på engelsk på mindst 1 og højst 2 sider, hvis dette ikke er en del af artiklen. Den rammesættende del skal være mindst 20 sider, både for individuelle projekter og grupperapporter. For begge typer af skriftlige specialeafhandlinger gælder følgende omkring eksamen: Normeret prøvetid: En studerende: 45 minutter inkl. votering og karaktergivning. To studerende: 45 minutter plus 30 minutter inkl. votering og karaktergivning Tre studerende: 45 min. plus 55 minutter inkl. votering og karaktergivning. |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten
(inklusive résumé) og den mundtlige præstation. Vælges form B
indgår foruden den mundtlige præstation både artikeldelen og den
rammesættende del i bedømmelsen.
Prøven skal dokumentere, at modulets mål er indfriede. For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere: - Meget sikker, selvstændig og udtømmende anvendelse (herunder, hvis det er relevant, gennem kombination) af den godkendte litteratur - På overbevisende, meget sikker og selvstændig måde at kunne anvende og – når det er nødvendigt – kombinere sin viden om psykologisk relevant teori, empiri og forskningsmetode i forbindelse med sin undersøgelse - Opstilling af en fokuseret problemformulering med relevante forskningsspørgsmål, der potentielt skal kunne generere ny videnskabelig viden samt fuldt overskue konsekvenserne af disse for valg af forskningsmetode - Udformning af et i forhold til forskningsspørgsmålene fuldt dækkende forskningsdesign og at kunne anvende det til dataindsamling og –bearbejdelse eller for teoretiske undersøgelsers vedkommende at kunne opstille fuldt adækvate designs til udvælgelse, analyse og syntese af teoretisk og empirisk litteratur - Overbevisende at kunne sætte sin undersøgelse ind i en relevant teoretisk kontekst og præcist og i omfattende grad præcist at kunne reflektere over sit teorivalg på metaniveau - Kritisk gennemgang af relevant faglitteratur og selvstændigt at kunne foreslå integrationsmuligheder inden for denne, samt især for teoretiske undersøgelsers vedkommende at kunne forholde sig kritisk til de undersøgte teoriers empiriske grundlag - Evne til på udtømmende vis at diskutere sin undersøgelse ud fra videnskabelige normer - Evne til kritisk at kunne validere sin egen undersøgelse - Evne til overbevisende at kunne perspektivere sin undersøgelse i forhold til psykologisk praksis - Evne til at kunne formidle sine resultater på en måde, der lever op til alle videnskabelige normer, og samtidig er sprogligt tilgængelig. |
Engelsk titel | Master’s Thesis |
Modulkode | KAPSY201510 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
4. semester |
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Psykologi |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |