Målet med modulet er at give den studerende et overblik over og en dybere forståelse for centrale evalueringsmodeller, deres ligheder og forskelle samt potentielle muligheder og begrænsninger. Målet er således, at den studerende opnår viden om de faglige og metodiske problemstillinger, der knytter sig til at gennemføre og vurdere evalueringer af kriminologiske forhold. Den studerende opnår gennem kurset et kritisk blik på, hvordan anvendelsen af evalueringer har konsekvenser på individ-, organisations- og samfundsniveau.
I kurset gives dels en teoretisk gennemgang af forskellige evalueringsmodeller og dels en introduktion til evaluering som anvendt forskning indenfor kriminologien. Det vil sige forskning, som benytter sig af samfundsvidenskabelige metoder, overholder videnskabelige relevanskriterier og anvendes i prak-sis. Væsentlige omdrejningspunkter er: Evalueringsmodeller og brug af forskningsmetoder i disse samt sam-spillet mellem forskning, styringsprincipper og anvendelse af evalueringer af kriminologiske problemstillinger. Det drejer sig om evalueringsmodeller, der fokuserer på både processer og på effekter, samt på både forebyggelse af kriminalitet og på konsekvenser af kriminalitet. Herunder fokuseres på de metodiske problemer og udfordringer, der knytter sig til at gennemføre en evaluering af en kriminologisk problemstilling ved hjælp af forskellige kvalitative og/eller kvantitative metoder. Desuden vil den studerende opnå en bredt funderet viden om og et kritisk indblik i, hvad evalueringer er, og hvordan evalueringer anvendes i Danmark og internationalt. Denne viden funderes i forskellige typer af empirisk materiale.
Kurset afvikles som forelæsninger og seminarer.
10 ECTS
Prøvens navn | Evaluering i teori og kriminologisk praksis |
Prøveform | Skriftlig
Kurset eksamineres gennem en individuel portfolioeksamen, hvor den
ene del af eksamensopgaven besvares med en skriftlig prøve af 48
timers varighed med udgangspunkt i kursuspensum, og den anden del
er en portfolio, der dokumenterer kursets praktiske øvelser.
Opgaven bedømmes efter gældende karakterskala og med intern
censur. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der i
forhold til ovenstående læringsmål demonstrerer en udtøm-mende
opfyldelse af modulets målsætninger, med ingen eller få,
uvæsentlige mangler.
Karakteren 02 gives for den minimalt acceptable grad af opfyldelse af de ovenstående læringsmål for modulet. |
Engelsk titel | Evaluation in Theory and Criminological |
Modulkode | KAKRI20134 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kriminologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |