Modulet har til formål at gøre den studerende klar til at virke som anvendt filosof, dvs. få ting til at ske i verden. For at gøre det, er modulet bygget op omkring det, modulet betegner som ’kontekst’ ’position’, ’intention’ og ’metode’.
’Kontekst’ handler om, at forskellige områder af det fællesmenneskelige felt fungerer efter forskellige logikker. Hver af disse kontekster udgør derfor et særegent virkefelt for den anvendte filosof. De kontekster, modulet vil fokusere på, er: 1) organisationer, 2) offentligheden og 3) sociale sammenhænge. ’Position’ handler om, hvilken relation den anvendte filosof har ift det felt, hvor filosoffen gerne vil have noget til at ske. Her opererer modulet med to positionsakser: 1) intern-ekstern, og 2) rekvireret-ikkerekvireret. ’Intention’ handler om, hvilket ærinde den anvendte filosof er ude i. Her adskiller modulet mellem følgende tre: 1) faciliterende, 2) undersøgende og 3) normativt-korrigerende. Endelige handler ’metode’ om, hvordan man som anvendt filosof, med afsæt i 1-3, griber den konkrete interaktion med feltet an. Modulet introducerer til en bred vifte af metodiske tilgange.
På den baggrund har modulet et dobbelt sigte: For det første at introducere den studerende til relevant teori om de forskellige konteksttyper samt teori om, hvordan man, afhængigt af position, intention og metode, understøtter forskellige typer forandringsprocesser. For det andet at forberede den studerende på selv at kunne planlægge og gennemføre en filosofisk fundereret forandringsproces inden for en organisatorisk, offentlig eller social sammenhæng.
I forlængelse heraf skal de studerende i løbet af semesteret, i relation til en linje-relevant case, udarbejde og gerne afprøve et procesdesign, hvor de ift. casen identificerer et filosofisk relevant bevægelsesønske eller behov samt begrunder, hvordan de vil tilgå håndteringen af det, herunder forholde sig til egen position og intention.
Prøvens navn | Forandrings- og interaktionsfilosofi |
Prøveform | Skriftlig
En skriftlig prøve. Hvor det skriftlige arbejde er lavet i
samarbejde med andre, skal det angives, hvem der er ansvarlig for
de enkelte dele af arbejdet. Der gives en karakter for den
skriftlige præstation (den enkelte studerendes bidrag hertil).
I opgaven skal den studerende (max 3 studerende pr. gruppe) tage udgangspunkt i en case fra sin linje. Med afsæt i denne skal den studerende identificere et forandringsbehov i casen samt redegøre for et interaktionsdesign, der demonstrerer, hvordan man som anvendt filosof på den ene eller anden måde ville kunne hjælpe til en forandring i casen. Der lægges vægt på, at den studerende både i valget af analysestrategi og interaktionsdesign er i stand til at begrunde sine teoretiske og metodiske valg. Sidetal: Mellem 5 og 7 sider. Opgaven bedømmes af eksaminator. Opgaver som bedømmes til ikke at være bestået, bedømmes tillige af en censor. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Den skriftlige besvarelse skal demonstrere, at den studerende
opfylder målbeskrivelserne for modulet.
|
Engelsk titel | Philosophy of Change and Interaction |
Modulkode | KAFIL20176 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |