Modulet har et dobbelt sigte: For det første har det til formål at give den studerende indsigt i moderne organisations- og dialogfilosofi samt kendskab til organisations- og dialogteori. Tilgangen vil her være både deskriptiv, normativ og refleksiv, idet der både vil blive arbejdet med a) hvad en organisation er, og hvad en dialog er, b) hvad en organisation bør være, og hvordan dialoger bør være og c) en undersøgelse og diskussion af centrale antagelse og forudsætninger i organisations- og dialogteorien. For det andet har det til formål at give den studerende indsigt i og erfaring med, hvordan man gennem inddragelse af organisations- og dialogfilosofi og gennem brug af forskellige begrundede metodiske greb kan undersøge, udfordre, udvikle og intervenere på såvel et strukturelt niveau i organisationer som i lokale organisatoriske og dialogiske praksisser.
På baggrund heraf skal de studerende i løbet af semesteret og gennem vejledning udarbejde projekter i relation til en virkelig praksis (fx en afdeling i en konkret organisation), hvor der identificeres en relevant og væsentlig organisations og/eller dialogfilosofisk problemstilling eller ubegribelighed. I projektet skal de organisations- og /eller dialogteorier, som den valgte praksis bygger på – og som er betydningsfulde for problemstillingen – analyseres kritisk og filosofisk. I forlængelse heraf skal det diskuteres, hvordan man som filosof vil kunne samarbejde med og berige den praksis, som projektet omhandler, og herunder skal den studerende samtidig demonstrere en positionsbevidsthed, hvor der enten arbejdes med projektet ud fra en intern, en ekstern eller en forskningsposition.
Den studerende udarbejder en projektrapport, enten individuelt eller i en gruppe. Projektet tager udgangspunkt i en praktisk problemstilling eller ubegribelighed, som bearbejdes med metodisk baggrund i én eller flere af kursets teoretiske hovedretninger og med afsæt i en selvvalgt position i forhold til projektet.
Se under modulets indhold.
15 ECTS
Prøvens navn | Organisations- og dialogfilosofi - teori og metode |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
En kombineret skriftlig og mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt
eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige
arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten/ det
skriftlige arbejde udgør følgelig grundlaget for eksamination og
bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af
projektrapporten/det skriftlige arbejde og den mundtlige
præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende
eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en
individuel bedømmelse af den studerendes præstation; jf.
eksamensbekendtgørelsen (bek. nr. 1518 af 16. december 2013 §4
stk.2) Bedømmelsen vurderer i hvilken grad den studerende opfylder
projektmodulets læringsmål og sker på grundlag af en
helhedsvurdering af projektrapporten/det skriftlige arbejde,
fremlæggelsen, den fælles diskussion og de individuelle spørgsmål,
dvs. alle aspekter skal demonstreres udført/opfyldt på
tilfredsstillende vis. Projektrapporten/det skriftlige arbejde,
herunder at den også er tilfredsstillende hvad angår krav til
formuleringsevne og sproglig korrekthed, indgår med andre ord i det
samlede bedømmelses-grundlag, men der gives ikke en selvstændig
karakter for den. Prøven foregår som en samtale mellem den/de
studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i den af den/de
studerendes udarbejdede projektrapport/det skriftlige arbejde.
Den studerende skal skrive en projektrapport (max. 3 studerende pr. gruppe), hvor der a) inddrages og arbejdes med relevant teori, b) bringes organisationsfilosofiske og/eller dialogfilosofiske greb i anvendelse (eller der sker en udvikling af dem) og c) demonstreres positionsbevidsthed i relation til casen på den måde, at brugen af de metodiske greb altid skal forklares og begrundes ud fra den position, hvorudfra man belyser og arbejder med casen. Sideantal: Mindst 15 og højst 20 sider pr. studerende. Eksamenstid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning. 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Disse angivelser er inklusiv tid til votering og karaktergivning. Max. 75 min. i alt ved grupper. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Det skriftlige produkt og den mundtlige samtale skal
demonstrere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for
modulet.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. |
Engelsk titel | Philosophy of Organization and Dialogue - theoretical and methodological |
Modulkode | KAFIL201722 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |