Formålet med modulet er, at den studerende får et indgående
kendskab til bæredygtighedsfilosofi:
Modulet tilrettelægges som et case-baseret forløb med fordybelse i udvalgte temaer, værker og forskningsartikler. Der arbejdes med at videreudvikle metodebevidsthed som filosofisk redskab med henblik på at kunne arbejde problemorienteret med bæredygtighed i praksis. Studerende forberedes til at indgå i tværfaglige samarbejder indenfor f.eks. miljøforvaltning og bæredygtighedsvurdering. På baggrund heraf skal de studerende i løbet af semesteret og gennem vejledning udarbejde projekter i relation til et aktuelt casestudie, de studerende selv konstruerer. Projektet skal rumme en bæredygtighedsfilosofisk relevant problemstilling og en tydelig bevidsthed om valg af metode.
Den studerende udarbejder en projektrapport, enten individuelt eller i en gruppe (max. 3 studerende pr. gruppe). Projektet tager udgangspunkt i en praktisk problemstilling eller et praktisk spørgsmål, som bearbejdes med metodisk baggrund i én eller flere relevante teoretiske hovedretninger.
Prøvens navn | Bæredygtighedsfilosofi - teori og metode |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
En kombineret skriftlig og mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt
eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige
arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten/ det
skriftlige arbejde udgør følgelig grundlaget for eksamination og
bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af
projektrapporten/det skriftlige arbejde og den mundtlige
præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende
eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en
individuel bedømmelse af den studerendes præstation; jf.
eksamensbekendtgørelsen (bek. nr. 1518 af 16. december 2013 §4
stk.2) Bedømmelsen vurderer i hvilken grad den studerende opfylder
projektmodulets læringsmål og sker på grundlag af en
helhedsvurdering af projektrapporten/det skriftlige arbejde,
fremlæggelsen, den fælles diskussion og de individuelle spørgsmål,
dvs. alle aspekter skal demonstreres udført/opfyldt på
tilfredsstillende vis. Projektrapporten/det skriftlige arbejde,
herunder at den også er tilfredsstillende hvad angår krav til
formuleringsevne og sproglig korrekthed, indgår med andre ord i det
samlede bedømmelses-grundlag, men der gives ikke en selvstændig
karakter for den. Prøven foregår som en samtale mellem den/de
studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i den af den/de
studerendes udarbejdede projektrapport/det skriftlige arbejde.
Den studerende skal skrive en projektrapport, hvor der a) inddrages og arbejdes med relevant teori og b) bringes bæredygtighedsfilosofiske teorier og tilgange i anvendelse. Man kan skrive max 3 studerende sammen. Sideantal: Mindst 15 og højst 20 sider pr. studerende. Eksamenstid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning. 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Disse angivelser er inklusiv tid til votering og karaktergivning. Max. 75 min. i alt ved grupper. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Det skriftlige produkt og den mundtlige samtale skal
demonstrere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for
modulet.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. |
Engelsk titel | Philosophy of Sustainability - Theory and Method |
Modulkode | KAFIL201710 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |