Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 5. semester på
bacheloruddannelsen i byggeri og anlæg med specialisering i vand og
miljø eller lignende samt viden, der opnås i kursusmodulerne
Afstrømning af regn- og spildevand, Grundlæggende
spildevandsrensning samt Projektledelse og økonomi eller lignende.
Bachelorprojektet i vand og miljø skal have hovedvægten på ét af
tre nedenstående hovedområder og inddrage aspekter af ét eller
begge de to andre områder. Hvilket hovedområde der vælges, samt
hvilke dele af de andre hovedområder, der inddrages, defineres af
de studerende i samarbejde med vejleder(e). Opdelingen skal fremgå
af projektets forord eller lignende.
1. Afledning af regn- og spildevand fra byer
I projektet gennemføres analyse af et eksisterende afløbssystems
funktionalitet under belastning, f.eks. under tør- og/eller
regnvejrsforhold. Analysen gennemføres under hensyntagen til
gældende praksis, lovgivning og i forhold til fremtidig belastning.
Der anvendes numeriske simuleringsværktøjer samt foretages
feltmålinger og/eller laboratorieforsøg i det omfang, det er
nødvendigt for projektets gennemførsel.
2. Kemiske og biologiske processer i spilde- og/eller
regnvandssystemer
I projektet fokuseres på en procesteknisk problemstilling relateret
til afledning af spildevand fra urbane områder. Den procestekniske
problemstilling analyseres under hensyntagen til relevante
hydrauliske fænomener. Projektet er bygget op om en eller flere af
følgende metoder: Analyse af et eksisterende afløbssystems
funktion; Eksperimentelle undersøgelser af metoder til reduktion af
stofbelastningen fra afløbssystemer under regn, Laboratorie- eller
feltundersøgelser af biologiske, kemiske eller fysiske processer i
afløbssystemer. Projektarbejdet skal kombinere felt- og/eller
laboratorieforsøg med en konceptuel forståelse, f.eks. ved
udvikling eller anvendelse af numeriske modeller.
3. Spildevandsrensning
Projektet fokuseres på et teknisk aspekt af rensning af kommunalt
eller industrielt spildevand. Projektet benytter en eller flere af
følgende metoder: Eksperimentelle undersøgelser på eksisterende
renseanlæg; Laboratorieundersøgelser af biologiske, kemiske eller
fysiske processer; Modellering af eksisterende renseanlæg eller af
individuelle biologiske, kemiske eller fysiske processer. Der
redegøres endvidere for de relevante renseteknologiske teorier, det
være sig af biologisk, kemisk eller fysisk karakter.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have kendskab til analyse- og dimensioneringsmetoder inden
for afledning og behandling af regn- og spildevand
- Skal kunne forstå interaktionen mellem afløbssystemer,
renseanlæg og recipienter
- Skal have kendskab til relevant lovgivning og praksis inden for
afledning og behandling af regn- og spildevand
- Skal have kendskab til metoder til vurdering af relevante
løsningers gennemførsel og økonomi
- Skal have viden om den videnskabelige metode og tilgang anvendt
i projektarbejdet samt mulige alternative
metoder/tilgange
Færdigheder
- Skal kunne vurdere funktionen af systemer til afledning og
behandling af regn- og spildevand svarende til gældende praksis og
lovgivning
- Skal kunne anvende relevante modeller til beregning af
belastning på udvalgte systemer
- Skal kunne redegøre for den videnskabelige metode og tilgang
anvendt i projektarbejdet samt dens fordele og ulemper
Kompetencer
- Skal kunne identificere eventuelle problemer ved eksisterende
systemers drift og være i stand til at udarbejde forslag til
forbedring af disse
- Skal kunne gennemføre eksperimentelle, empiriske og/eller
teoretiske undersøgelser, der er nødvendige for løsning af en eller
flere identificerede problemstillinger
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fremlæggelse af projektarbejdets resultater
- Skal have opnået forståelse for den metodemæssige og
videnskabsmæssige tilgang til håndtering af projektets
problemstilling samt dens fordele og ulemper
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, feltarbejde, laboratorieforsøg
m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver