Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Det forventes, at den studerende har gennemført én eller flere af
følgende: relevant bacheloruddannelse eller/og kandidatuddannelse,
professionsbacheloruddannelse, mellemlang videregående uddannelse,
diplomuddannelse, kandidatuddannelse samt mindst to års relevant
erhvervserfaring, efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
De studerende, der gennemfører modulet på 1. semester, skal:
Læringsmål
Viden
- Opnå viden om teorier og metoder indenfor universelt design og
tilgængelighed.
- Viden om samfundsforhold og samfundsudviklingens indvirkning på
universelt design og tilgængelighed i og omkring det byggede
miljø.
- På et videnskabeligt grundlag kunne foretage en kritisk
vurdering af centrale problemstillinger og diskussioner i indenfor
universelt design og tilgængelighed og designprocesser i et bredere
perspektiv.
- Viden om designprocessers udvikling gennem historien.
Færdigheder
- Kan mestre begreberne universelt design og tilgængelighed og på
et videnskabeligt grundlag udpege centrale analysefelter.
- Kan beherske teorier indenfor universelt design og
tilgængelighed og reflektere over disse i lyset af den
samfundsmæssige virkelighed.
- Er i besiddelse af en generel forståelse for centrale
tematikker og problemstillinger indenfor Universelt design og
tilgængelighed.
Kompetencer
- Kan anvende teorier og metoder indenfor universelt design og
tilgængelighed på analytisk niveau.
- Kan vurdere teoretiske, metodiske og videnskabsteoretiske
tilgange til feltet og identificere vidensbehov.
- Kan vurdere og analysere centrale problemstillinger,
udfordringer og løsninger indenfor emnet.
- Kan formidle udviklingen af designprocesser i et
samfundshistorisk perspektiv.
Undervisningsform
Undervisningsformen er forelæsninger, undervisning,
opgaveløsning og selvstudie.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Generel indføring i teori, begreber og metoder indenfor
universelt design og tilgængelighed |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
rammestudieordningen. |