Problembaseret læring og socio-teknisk teknologiforståelse

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende der gennemfører modulet kan

Læringsmål

Viden

  • teknologiforståelser og –begreber, som kan informere en tekno-antropologisk analyse og vurdering af videnskab og teknologi.
  • socio-tekniske metoder til analyse af teknologiske og videnskabelige cases, herunder forståelse af de politiske, institutionelle og etiske dimensioner.
  • grundlæggende læringsteori; 

  • teknikker til planlægning og styring af projektarbejde; 

  • forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder 
Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en
samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng. 


Færdigheder

  • analysere cases vedrørende deres videnskabelige- og teknologiske ekspertkulturers udviklingsprocesser ud fra et socio-teknisk perspektiv
  • reflektere over hvordan et socio-tekniske perspektiv kan beberige et design, implementering og drift af teknologiske løsninger.

  • planlægge og styre et problembaseret studieprojekt; 

  • analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med 
henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres; 

  • reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter; 

  • analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats;

Kompetencer

  • udpege socio-tekniske problematikker og fokusområder ifbm. udvikling og vurdering af teknologi og videnskab,
  • tilrettelægge undersøgelser med udgangspunkt i en socio-teknisk analysetilgang;
  • indgå i et teambaseret projektarbejde; 

  • formidle et projektarbejde; 

  • systematisk reflektere over og udvikle egen læring
  • reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund. 


Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring og socio-teknisk teknologiforståelse
Prøveform
Mundtlig
ECTS10
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierEr angivet i de fælles bestemmelser for uddannelser
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem-based Learning and Socio-technical Understanding of Technology
ModulkodeTBITANB16104
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

StudienævnStudienævnet for Teknoantropologi og Bæredygtigt Design
InstitutInstitut for Planlægning
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design

Søg i modulbasen

View all fonts in this project