Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund

2018/2019

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Ingen.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende der gennemfører modulet har

Læringsmål

Viden

Viden om:

  • redegøre for grundlæggende læringsteori;

  • redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde;

  • redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng.

  • redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv;

  • redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering.

Færdigheder

Færdigheder til at:

  • planlægge og styre et problembaseret studieprojekt;

  • analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres;

  • reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter;

  • analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats;

  • reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv

  • udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå.

Kompetencer

Kompetencer til at:

  • indgå i et teambaseret projektarbejde;

  • formidle et projektarbejde;

  • reflektere og udvikle egen læring bevidst;

  • indgå i og optimere kollaborative læreprocesser;

  • reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund.

Undervisningsform

Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
Prøveform
Skriftlig
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierEr angivet i rammestudieordningen.
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem Based Learning in Science, Technology and Society
ModulkodeTBITANB13105
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København, Campus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

StudienævnStudienævnet for Teknoantropologi og Bæredygtigt Design
InstitutInstitut for Planlægning
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design

Søg i modulbasen

View all fonts in this project