Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i ’Designprocesser og
visualisering’ på 1. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet opnår:
Læringsmål
Viden
- redskaber til at gennemføre kreativ ingeniørfaglig syntese
- fremstillingsmetoder og processer, og deres egnethed til at
realisere design
- design for X (med vægt på bæredygtighed)
- eksisterende anvendte standarder
Færdigheder
- beskrive et produkts struktur, virkemåde og udformning
- beskrive et produkts socio-tekniske kontekst, og klarlægge
meningstilordning og brugsværdi ved interviews og
observationer
- analysere og vurdere omfanget af et produkts miljøbelastning i
et kredsløbsperspektiv
- opstille en samlet afvejning af ovenstående forhold i et
produktlivsgalleri
- tolke resultater af disse analyser og formulere krav og
kriterier for et re-design af et produkt mht. bæredygtighed
- udvælge og detaljere løsningsforslag under hensyntagen til
funktionalitet, fremstilling og brug
- gennemføre en teknisk vurdering af løsningsforslags kvalitet og
brugbarhed i forhold til opstillede krav og kriterier
- sandsynliggøre løsningsforslags brugsværdi ud fra overvejelser
over forskydninger i den socio-tekniske kontekst
- udarbejde arbejdsblade til at fastholde observationer,
overvejelser, løsningsforslag og eksperimenter i analyse- og
syntesearbejde
- udforme et re-design af et produkt på baggrund af udførte
analyser og opstille en målsætning samt skabe løsningsforslag
- udforme simple prototyper i værksted
Kompetencer
- strukturere problembaseret projektarbejde, herunder anvendelsen
af milepæle
- reflektere over kvaliteten af det oprindelige design
sammenlignet med forslaget til et re-design og set i forhold til
såvel den undersøgte socio-tekniske kontekst såvel som
bæredygtigheds dimensioner
- formidle løsningen på et problembaseret projektarbejde samt den
gennemførte proces
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde indenfor modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Re-design for bæredygtighed |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Beskrevet i detaljer i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |