Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Deltagerne skal have gennemført kurserne: Re-design for bæredygtig
og
Produkter, brug og kontekst.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet opnår:
Læringsmål
Viden
- Brugen er et livsperspektiv til at analysere et
produkt
Færdigheder
- identificere og redegøre for relevante miljøforhold for et
produkt eller en service
- analysere og vurdere omfanget af et produkts miljøbelastning i
et kredsløbsperspektiv
- redegøre for produktrelaterede miljøforholds sociale og
institutionelle forankring
- gennemføre en systematisk kortlægning af et produktlivsforløb
ved at bruge værktøjer til beskrivelse af aktør-netværks
relationer, brugere og aktiviteter
- opstille en samlet afvejning af ovenstående forhold i et
produktlivsgalleri
- vurdere muligheder og miljømæssige potentialer i en kombineret
produkt- og servicetilgang
- syntetisere en miljøforbedret løsningsmodel i form af et
produkt/service koncept
- bruge scenarieteknikker til at opstille nødvendige
forudsætninger for et koncepts realisering
Kompetencer
- håndtere de komplekse udviklingsprocesser der knytter sig til
udvikling af produkt/service-systemer
- benytte livscyklusperspektivet som baggrund for en reflekteret
tilgang til produkters samlede miljøpåvirkninger i forskellige
kontekst
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde inden for modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design af produkt/service-systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
rammestudieordningen. |