Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- kan definere begreberne viden, teori, metode og hypotese
- kan forklare principper for planlægning, dataindsamling og
databehandling i kvalitative studier, herunder betydningen af
forskningsspørgsmål og valgt teori
- kan forklare principper fors planlægning, dataindsamling og
databehandling i kvantiative studier, herunder betydningen af
forskningsspørgsmål, grundlæggende antagelser og
dataindsamlingsmetode
- kan identificere og beskrive forskellige studiedesigns typisk
brugt inden for det idræts- og sundhedsvidenskabelige område:
surveys, spørgeskema, tværsnitsstudier, kohortestudier,
case-controlstudier, randomiserede kontrollerede undersøgelser med
og uden cross-over
- kan definere og forklare basale statistiske begreber til
beskrivelse af et datasæt (herunder forskellige datatyper samt
parametriske og nonparametriske fordelinger)
- kan forklare statiske begreber til sammenligning af
andele/middelværdier
- kan beskrive normal og t-fordeling, binomial og
chi-kvadratfordeling samt forklare betydningen af
sikkerhedsinterval, signifikanstest og p- værdi
- kan forklare betydningen af prevalens, risiko differens,
relativ risiko og oddsratio i idræts- og sundhedsvidenskabelig
originallitteratur
Færdigheder
- kan planlægge og udføre strukturerede litteratursøgninger af
videnskabelig originallitteratur
- kan angive måleskala for et sæt af observationer
- kunne vælge og anvende forskellige typer af visualisering af
data
- kan definere simple associationsmål samt forklare deres
betydning
- kan redegøre for hypotesetestning og mål for statistisk
usikkerhed
Kompetencer
- kan reflektere over relationen mellem forskningsspørgsmål og
valg af forskningstype/ design / metode samt hvordan forskellige
forskningsdesign fører til forskellige typer af
forskningsresultater
- kan for et konkret idræts- el. sundhedsvidenskabeligt
forskningsspørgsmål og paradigme opstille mulige studiedesigns og
argumentere for de valg der er truffet
- kan diskutere sammenhængen mellem videnskabsteoretisk
paradigme, dataindsamlingsmetode og databehandlingsmetode inkl.
statistik i konkrete idræts- el. sundhedsvidenskabelige
studier
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Videnskabelig metode og statistik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i Fællesbestemmelserne. |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.