Anatomi, fysiologi og sundhed

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Sundhedsbegreberne og sammenhængen mellem fysisk aktivitet og sundhed.
  • Sundhed i en samfundsmæssig udviklingskontekst.
  • Anbefalingerne om fysisk aktivitet i relation til forskellige grupper i samfundet.
  • Generel ledlære.
  • Anatomi af led, skelet og muskler omkring udvalgte led og dele af skelettet.
  • Cellens fysiologi.
  • Udvalgte humane organsystemers fysiologi.
  • Næringsstoffer og deres fordøjelse.
  • Energistofskiftet i hvile og under fysisk arbejde.

Færdigheder

  • Arbejde med cases omkring anatomi, fysiologi, fysisk aktivitet og sundhed.
  • Foretage enkle målinger af idræts- og sundhedsrelaterede parametre under hvile og fysisk aktivitet.

Kompetencer

  • Anvende sundhedsbegreberne og anbefalingerne angående fysisk aktivitet.
  • Anvende sammenhængen mellem fysisk aktivitet og sundhed i et historisk perspektiv.
  • Tilegne sig ny viden omkring anatomi til at bruge anatomiske betegnelser i beskrivelse af muskler, led og dele af skelettet der indgår i en simpel bevægelse.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnAnatomi, fysiologi og sundhed
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierEr angivet i Fællesbestemmelserne.

Yderligere informationer

Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du kontakte den decentrale studievejledning

Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Malene Møller Knudsen.

Fakta om modulet

Engelsk titelAnatomi, Physiology and Health
ModulkodeSTIIDR16B1_4
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Sundhed, Teknologi og Idræt
InstitutInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet