Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Epidemiologiens historie og rolle ift. folkesundhed og
folkesundhedsvidenskab
- Begrebet evidens og evidensbaseret medicin
- Basale begreber indenfor epidemiologi, herunder kausalitet,
association og hypotesetestning
- Forskellige forskningstyper og grundlæggende epidemiologiske
forskningsdesign og metoder
- Kriterier som STROBE og CONSORT, der benyttes til at vurdere en
artikels videnskabelige kvalitet
- Basale statistiske begreber til at beskrive et datasæts
centrale tendens og variation
- Simple frekvens- og associationsmål (prævalens, incidens, RR,
OR)
- Grundlæggende begreber til beskrivelse af helbredstilstanden i
en population
- Simple signifikanstest (p-værdi, konfidensinterval)
- Principper for systematisk søgning i videnskabelige
databaser
- Forholdet mellem forskningsspørgsmål og valg af forskningstype/
design/ metode og hvordan problemstillinger indenfor folkesundhed
kan undersøges ved hjælp af forskellige typer af forskningsdesign
og – metoder og kombinationer heraf
Færdigheder
- Kan identificere og redegøre for gængse epidemiologiske
forskningsdesigns- og metoder (herunder survey og spørgeskema) samt
deres styrker og svagheder
- Kan angive måleskala for et sæt af observationer
- Kan definere simple associationsmål samt forklare deres
betydning
- Kan redegøre for hypotesetestning og mål for statistisk
usikkerhed
- Kan gennemføre og dokumentere en systematisk litteratursøgning
i PubMed og Cochrane databaserne
- Kan identificere tilfældige og systematiske fejlkilder i
konkrete epidemiologiske undersøgelser
Kompetencer
- Kan reflektere over relationen mellem forskningsspørgsmål og
valg af forskningstype/ design / metode samt hvordan forskellige
forskningsdesign fører til forskellige typer af
forskningsresultater
- Kan diskutere fejlkildernes betydning for undersøgelsens
validitet og reliabilitet
Undervisningsform
Forelæsninger og opgaveregning individuelt og i grupper
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Epidemiologi og Statistik I |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i Fællesbestemmelserne. |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.