Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Kunne redegøre for forskellige projektstyringsmetoder, herunder
modeller af projektforløb og projektorganisationer
- Kunne redegøre for forvaltning af projektplaner og ændringer
heri
- Have opnået viden om praksis og anvendelse for så vidt angår
projektledelses begreber, metoder og modeller.
- Kunne forstå og reflektere over projektledelses teorier,
metoder og praksis.
Færdigheder
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Kunne identificere kritiske punkter, ud fra de grundlæggende
elementer i et projektforløb, i de enkelte faser i et projektforløb
og projektet som en helhed
- Kunne redegøre for, hvordan de kritiske faser minimeres samt
problemer ved og muligheder for at korrigere et projektforløb
- Kunne planlægge og gennemføre en projektevaluering, herunder
demonstrere kendskab til, hvorledes en ekstern audit forløber
- Kunne analysere projektledelsesmodellerne samt vurdere fordele
og ulemper ved den enkelte model og modellerne i forhold til
hinanden
- Kunne planlægge og vurdere ledelsesindsatsens formål,
forudsætninger og resultater
- Kunne formidle projektledelsesmæssige problemer, løsninger og
argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser
overblik, indsigt og forståelse for fagets
problemstillinger.
Kompetencer
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Kunne demonstrere evne til at identificere fokusområder ud fra
kriterier som projektstørrelse, projektkompleksitet, faglig
sammensætning af projektdeltagerne samt projektets
genstandsfelt.
- Kunne demonstrere en anvendelsesorienteret forståelse af et
konkret projekt samt forståelse af forskellige
projektledelsesværktøjers ligheder og begrænsninger.
- Kunne demonstrere evne til at opbygge en projektlederplan samt
lede mindre komplekse projektopgaver.
- Kunne demonstrere evne til at analysere et projekt i
virkeligheden og omgivelserne for dette, herunder foretage en
afklaring af projektets mål, strukturere indhold og omfang,
planlægge projektets hovedforløb, udforme projektarbejdsformen,
analysere projektøkonomien samt demonstrere evne til at indgå i en
frugtbar dialog med andre om de nævnte opgaver.
- Kunne vedligeholde og udbygge sin viden indenfor projektledelse
efter afsluttet studium.
Undervisningsform
Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på
dansk
Omfang og forventet arbejdsindsats
Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18. Det kræver
en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning af pensum og
opgaveløsning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektledelse |
Prøveform | Mundtlig
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen mm. gøres
tilgængeligt i modulets Moodle-rum. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Skriftlig oplæg i digital eller trykt format. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Læringsudbyttet måles ved en individuel mundtlig prøve på
baggrund af et skriftligt oplæg. |
Yderligere informationer
STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)
Helle Rank Nørgaard
Tlf.: 9940 8028
Mail: hrn@business.aau.dk
KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)
Ekstern lektor Jens Thøgersen
Mail: jeth@business.aau.dk