Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- hvad PBL er og hvilken rolle en problemformulering spiller i en samfundsvidenskabelig undersøgelsesproces.
- om faserne og elementerne i en empirisk samfundsvidenskabelig undersøgelse samt deres indbyrdes sammenhænge.
- om forskellige typer af forskningsdesigns og samfundsvidenskabelige metoder samt deres styrker og svagheder.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at udvælge og anvende modulets begreber til at udarbejde egne undersøgelser.
- at anvende viden fra modulet til at vurdere andres samfundsvidenskabelige undersøgelser.
Den studerende skal gennem modulet opnår kompetencer til:
- at kunne tilrettelægge og gennemføre en samfundsvidenskabelig undersøgelse baseret på en PBL-logik.
- at kunne diskutere forskellige designs og metoders relevans for specifikke, praktiske problemstillinger indenfor offentlig ledelse.
- at tage stilling til holdbarheden og rækkevidden af samfundsvidenskabelige undersøgelser.
Prøvens navn | Forskningsdesign og -metode |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Eksamen er en individuel mundtlig prøve på baggrund af en skriftlig
opgave på maksimalt 10 sider. Opgaven skal tage udgangspunkt i
modulets begreber og kan være casebaseret. Der afsættes 30 minutter
til prøven, inkl. votering. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af
det skriftlige produkt og den mundlige prøve. |
ECTS | 3 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Engelsk titel | Research design and research methods |
Modulkode | SMG140091F |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 3 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG) |
Institut | Institut for Statskundskab |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |